3 علت رسوب آب در لوله و دردسرهای آن + روش های رفع رسوب

دلایل رسوب گرفتن لوله ها

علت رسوب آب در لوله معمولا به دلیل املاح موجود در آن است که وقتی از لوله های عبوری ساختمان جریان می یابد، به تدریج بر دیواره های داخلی لوله ها رسوب می کند. این رسوب‌ها به مرور زمان ضخیم‌تر شده و می‌توانند مشکلات مختلفی را ایجاد کنند.

تا انتهای این مطلب قرار است در مورد دلیل ایجاد رسوب در لوله، دردسرهایی که ایجاد می کند، روش های رفع رسوب لوله و راه های جلوگیری از رسوب آب در لوله صحبت کنیم.

رسوب گرفتن آب در لوله
بررسی دلایل و روش های رفع رسوب آب در لوله

علت رسوب آب در لوله چیست؟

به طور کلی تجمع ذرات معدنی آب در لوله باعث ایجاد علت رسوب در لوله فاضلاب ساختمانی می شود که در نهایت گرفتگی لوله را ایجاد می کند. در ادامه به طور جزئی تر دلایل تجمع رسوب لوله مورد بررسی قرار گرفته است.

بالا بودن درجه سختی آب

آبی که مقدار زیادی املاح معدنی داشته باشد اصطلاحا به آن آب سخت می گویند. تصفیه آب های سخت همیشه با چالش رو به رو بوده است. بنابراین در مناطقی که سختی آب زیاد است، گرفتگی رسوب لوله نیز بیشتر دیده می شود. عبور آب با درجه سختی بالا، املاح بیشتری را در لوله ها جای می گذارد و در نتیجه باعث ایجاد علت رسوب آب در لوله می شوند.

پایین بودن فشار آب؛ دلیل ایجاد رسوب در لوله

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد رسوب آب در لوله می شود، پایین بودن فشار آب است. سرعت پایین آب هنگام عبور فرصت بیشتری را برای ته نشین املاح معدنی در لوله ایجاد می کند و باعث ایجاد رسوب لوله می شود.

دلیل رسوب لوله با فشار کم آب
فشار کم آب علت رسوب گرفتن آب در لوله

دمای بالای آب؛ دلیل رسوب گرفتن لوله

املاح موجود در آب گرم یا لوله ها و پکیج ها به نسبت آب سرد سریعتر و بهتر ته نشین می شوند؛ زیرا گرما و دمای بالای پیوند شیمیایی میان ترکیبات املاح آب از بین می برد و متلاشی می شوند. به همین دلیل لوله های آبگرم، آبگرمکن ها و پکیج ها بیشتر رسوب می گیرند.

دردسرهای رسوب آب در لوله

معمولا رسوب گرفتن لوله ها امری طبیعی است و با گذر زمان این اتفاق ایجاد می شود. اما اگر به این اتفاق بی توجه باشیم در آینده دردسرهایی را به دنبال دارد که برای رفع آن می بایست هزینه های زیادی انجام داد. از رایج ترین دردسرهایی که ایجاد رسوب در لوله به دنبال دارد موارد زیر می باشد:

ترکیدن لوله

تجمع رسوب در لوله به مرور باعث خوردندگی لوله ها فلزی و سایر لوله ها می شود. حتی لوله های گالوانیزه نیز در برابر رسوب مقاومت خود را از دست می دهد. این امر لوله ها را سوراخ می کند و در نهایت می ترکد.

ترکیدگی لوله به علت رسوب گرفتن
رسوب گرفتن لوله در نهایت باعث ترکیدن لوله می شود

توجه داشته باشید که ترکیدگی لوله آب دلایل مختلفی دارد و تنها به رسوب در لوله بسنده نکنید، اما یکی از دلایل ترکیدگی لوله های ساختمان به خصوص ساختمان های قدیمی رسوب گرفتن لوله ها است.

ایجاد گرفتگی در لوله

یکی دیگر از دردسرهای تجمع رسوب در لوله باعث گرفتگی می شود. ته نشین شدن رسوب در لوله ها به مرور قطر لوله را کم می کند و آب به سختی و کندی عبور می کند. چنانچه با این اتفاق رو به رو شده اید می توانید از متخصصین لوله بازکنی در برچسب کمک بگیرید. اگر در محدوده شمال تهران ساکن هستید برای تماس فوری با نزدیکترین لوله بازکنی شمال تهران کافی است روی لینک کلیک کنید.

فرسوده شدن لوله

رسوب گرفتن لوله علاوه بر ترکیدگی لوله، باعث فرسودگی آن هم می شود که در صورت بی توجهی این روند بسیار زود اتفاق می افتد. فرسودگی لوله نیز مشکلات زیر را در پی دارد:

  • پوسیدگی
  • زنگ زدگی
  • سوراخ شدن
  • خوردگی

افزایش مصرف انرژی

ایجاد رسوب در لوله باعث می شود انتقال انرژی و گرما به سختی انجام شود، و هرچه این لایه ها ضخیم تر باشد دردسر و بالا رفتن مصرف انرژی نیز بیشتر می شود. به همین دلیل رسوب گرفتن لوله ها باعث بالا رفتن مصرف انرژی در ساختمان ها و صنایع مختلف می شود.

تغییر طعم آب

همانطور که می دانید آب آشامیدنی و سالم باید بدون بو، مزه و رنگ باشد. زمانی که رسوب در لوله ها باقی بماند باعث تغییر رنگ و مزه می شود که به شدت برای سلامتی انسان ها مضر است. بنابراین حتما لوله های آب به صورت دوره ای رسوب زدایی کنید یا از دستگاه تصفیه آب استفاده نمایید.

تغییر رنگ و طعم آب در اثر رسوب گرفتن لوله
رسوب گرفتن لوله باعث تغییر رنگ و مزه آب می شود

3 روش رفع رسوب لوله ها

همانطور که گفته شد در صورت رسوب گرفتن لوله ها باید فوری برای رفع آن اقدام کرد و در صورت بی توجهی به آن مشکلات و دردسرهای موارد بالا را در پی خواهد داشت. روش های رفع رسوب لوله چیست و چگونه این مشکل را رفع کنیم. برای پاسخ به این سوال ها در ادامه پر کاربردترین روش های برطرف کردن رسوب لوله معرفی شده است. البته توجه داشته باشید که برای رسوب زدایی لوله باید به جنس لوله و میزان گرفتگی آن نیز توجه داشته باشید.

رسوب زدایی لوله با پالس الکتریکی

امروزه یکی از ساده ترین راه ها برای جدا کردن رسوب از لوله، استفاده از دستگاه پالس الکتریکی است. این دستگاه روی لوله ها وصل می شود و به واسط پالس های الکتریکی که دارد به لوله ضربه می زند و رسوب ها را جدا و متلاشی می کند. سپس رسوب های متلاشی شده به راحتی به همراه آب از لوله خارج می شود. این روش برای انواع لوله های فلزی و غیر فلزی کاربرد دارد.

رفع رسوب لوله با میدان مغناطیسی

در این روش دستگاهی برای تولید میدان مغناطیسی روی لوله ها قرار می گیرد. با ایجاد میدان مغناطیسی در لوله، ذرات رسوبات موجود، از هم متلاشی می شوند و به همراه جریان آب از لوله خارج می شوند.

استفاده از محلول رسوب زدایی

در بازار محلول های شیمیایی وجود دارد که به تنهایی می توانید از آن برای رفع رسوب لوله استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این محلول باید به جنس لوله ها اهمیت دهید؛ زیرا در صورت استفاده از محلول نامناسب ممکن است باعث سوراخ شدن برخی لوله های پلاستیکی شود.

رفع رسوب آب در لوله با استفاده از محلول
استفاده از محلول رسوب زدایی روش برای از بین رسوب در لوله

فرقی نمی کند محلولی که استفاده می کنید محلول رسوب زدایی یا محلول لوله بازکنی باشد. نباید بیش از حد از محلول های شیمیایی استفاده کنید. به جای آن می توانید برای رفع آن از دستگاه ها و برای رفع گرفتگی نیز از لوله بازکنی کمک بگیرید. اگر در تهران و منطقه ونک هستید کافی است روی لینک لوله بازکنی ونک کلیک کنید و با یکی از شماره تلفن های لوله بازکن ونک تهران تماس بگیرید.

4 راه جلوگیری از رسوب آب در لوله

برای جلوگیری از رسوب آب در لوله‌ها، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • استفاده از آب‌شیرین کن: آب‌شیرین کن‌ها املاح معدنی موجود در آب را کاهش می‌دهند. این امر می‌تواند به کاهش رسوب‌گرفتگی در لوله‌ها کمک کند.
  • استفاده از فیلترهای رسوب‌گیر: فیلترهای رسوب‌گیر املاح معدنی موجود در آب را جذب می‌کنند. این امر می‌تواند به جلوگیری از رسوب‌گرفتگی در لوله‌ها کمک کند.
  • افزایش سرعت جریان آب: افزایش سرعت جریان آب باعث کاهش زمان تماس املاح موجود در آب با دیواره‌های داخلی لوله‌ها می‌شود. این امر می‌تواند به کاهش رسوب‌گرفتگی کمک کند.
  • شستشوی منظم لوله‌ها: شستشوی منظم لوله‌ها با استفاده از محلول‌های رسوب‌زدا می‌تواند به از بین بردن رسوب‌های موجود در لوله‌ها کمک کند.

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید علت رسوب آب در لوله به دلیل وجود املاح معدنی در آب است که به مرور در لوله ها ته نشین می شوند و برخی از عوامل این مشکل را تشدید می کند. در صورت بی توجهی به این موضوع به مرور دردسرهایی را به دنبال دارد که برای رفع آن می بایست هزینه های زیادی را انجام دهید. بنابراین همیشه به صورت دوره های لوله های ساختمان را با استفاده از محلول یا دستگاه های پیشرفته رسوب زدایی کنید. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید حتما آن را برای ما در انتهای صفحه کامنت بگذارید.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: