رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با 7 روش موثر ولی آسان

بوی بد ماشین ظرفشویی سامسونگ، ال جی و...

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، از جمله دغدغه های مهم خانم ها در آشپزخانه محسوب می شود و پس از مدتی کار کردن با این وسیله، به دنبال پاسخ سوال”برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی چه باید کرد؟” هستند. در این مقاله از سایت برچسب به طور کامل می توانید با علت بوی بد ماشین ظرفشویی، راهکارهای رفع آن و همچنین روش های جلوگیری از بو گرفتن این وسیله به طور کامل آشنا شوید!

بوی بد ماشین ظرفشویی سامسونگ، ال جی و...
بررسی بوی بد فاضلاب ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ و…

علت بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی پرکاربرد و مفید است که به شما کمک می کند تا ظروف خود را به راحتی و با سرعت بشویید. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکل بوی بد و نامطبوع این دستگاه روبرو شوید که علاوه بر اینکه برای شما ناراحت کننده است، ممکن است به سلامتی شما و خانواده تان هم آسیب بزند.

علت بوی بد ماشین ظرفشویی معمولا به دلایل زیر می باشد:

  • تجمع و فاسد شدن باقیمانده های غذایی در فیلتر، بازوهای آبپاش، سبد، درب و دیگر قسمت های دستگاه؛
  • انسداد یا نقص در شیر تخلیه یا شلنگ تخلیه؛
  • عدم جرم گیری منظم و مناسب دستگاه با استفاده از مواد شوینده مناسب؛
  • عدم تهویه کافی دستگاه پس از هر بار استفاده؛
  • استفاده از مقدار زیاد یا نامناسب مایع یا پودر شستشوی ظروف.
  • گرفتگی لوله فاضلاب

اگر نمی دونین دلایل گرفتگی لوله فاضلاب چیست کافی است روی لینک کلیک کنید. در این مقاله می توانید به طور کامل با علت گرفتگی لوله فاضلاب آشنا شوید. در صورتی که پس از بررسی ها متوجه شدید بوی بد ماشین ظرفشویی ممکن است از لوله فاضلاب باشد حتما این مقاله را مطالعه کنید.

6 راهکار رفع بوی بد ماشین ظرفشویی که باید امتحان کنید!

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، می توانید راهکارهای ساده زیر را در پیش بگیرید:

1_ تمیز کردن فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه یک قطعه قابل جداسازی است که در پایین دستگاه قرار دارد و وظیفه جذب و جمع آوری باقیمانده های غذایی را دارد. اگر فیلتر تخلیه را به صورت منظم و مناسب تمیز نکنید، ممکن است باقیمانده های غذای فاسد شده در آن سبب بروز بو و عفونت شود.

برای تميز كردن فيلتر تخليه، ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سيم برق را جدا كنيد. سپس فیلتر را با چرخاندن یک قطعه پلاستیکی كه در كف دستگاه قرار دارد، باز كنيد. فيلتر را از دستگاه خارج كرده و با آب گرم و صابون بشوييد. همچنین می توانيد از يک برس نرم يا یک دستمال تمیز برای پاک كردن ذرات غذایی نیز استفاده كنيد. پس از تمیز کردن فیلتر، آن را خشک کرده و دوباره در جای خود قرار دهيد.

2_ استفاده از سرکه

سرکه یک ماده طبیعی و اسیدی است که می تواند جرم و رسوبات را حل کرده و بو را از بین ببرد. برای استفاده از سرکه، ابتدا دستگاه را خالی کنید و یک لیوان سرکه را در قسمت مخصوص مایع شستشو بریزید. سپس دستگاه را با حالت شستشوی عادی و بالاترین درجه حرارت روشن کنید؛ پس از پایان کار، دستگاه را با یک دستمال خشک و تمیز پاک کنید.

استفاده از سرکه برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی
از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با استفاده از سرکه

اگر بوی بد آشپزخانه تان به مشکلات لوله کشی مربوط است و این بوی نامطبوع بر ماشین ظرفشویی نیز تاثیر گذاشته است استفاده از سرکه یک روش موثر برای از بین بردن بوی بد فاضلاب نیز می باشد.

3_ تمیز کردن بازوهای آبپاش، مهم ترین راهکار رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

بازوهای آبپاش قسمت هایی هستند که در بالا و پایین دستگاه نصب شده اند و با فشار آب، ظروف را می شویند. اگر بازوهای آبپاش مسدود شوند، علاوه بر کاهش کیفیت شستشو، ممکن است باعث تولید بو شوند.

برای تمیز کردن بازوهای آبپاش، ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سیم برق را جدا کرده سپس بازوهای آبپاش را از دستگاه جدا نمایید؛ در ادامه می توانید از یک پیچ گوشتی یا یک سوزن برای باز کردن قفل های بازوها استفاده کنید.

بازوهای آبپاش را با آب گرم و صابون بشویید و سوراخ های آن ها را با یک سوزن یا یک سیم لخت برای حذف احتمالی وجود چیز خارجی در آن ها بررسی کنید. پس از تمیز کردن بازوهای آبپاش، آن ها را خشک کرده و دوباره در جای خود قرار دهید.

4_ تمیز کردن سبد، درب و دیواره های ماشین ظرفشویی

سبد، درب و دیواره های دستگاه نیز ممکن است حامل باقیمانده های مواد غذایی باشند که منجر به بروز بو می شوند. برای تمیز کردن این قسمت ها، می توانید از چندین روش استفاده کنید.

5_ از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نام عامیانه هیدروژن پروکسید است که استفاده از آن همچون سرکه می تواند باعث رفع بوی بد ماشین ظرفشویی و تمیز کردن آن شود؛ برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با جوش شیرین می توانید طبق قدم های زیر پیش روید:

  • ابتدا ماشین ظرفشویی را از هرگونه ظرف خالی کنید؛
  • سپس حدود یک لیوان جوش شیرین را در کف دستگاه بریزید؛
  • دستگاه را با حالت شستشوی عادی و درجه حرارت بالا روشن کنید.
از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با استفاده از جوش شیرین
رفع بوی ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

6_ بررسی شیلنگ تخلیه


انسداد شیلنگ تخلیه می تواند باعث ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی شود. برای بررسی شیلنگ تخلیه، مراحل زیر را انجام دهید:

  • ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و آب آن را تخلیه کنید؛
  • شیلنگ تخلیه را از ماشین ظرفشویی جدا کنید؛
  • شیلنگ تخلیه را با آب گرم و صابون بشویید؛
  • شیلنگ تخلیه را به درستی در جای خود قرار دهید.

7_ جرم گیری ماشین ظرفشویی

سختی آب و چربی مواد غذایی باعث تجمع جرم در ماشین ظرفشویی می شوند بنابراین دستگاه باید بین شش یا یکسال، با استفاده از قرص، پودر و مایع جرم گیری تمیز شود. حتی اگر مدتی از ماشین ظرفشویی استفاده نکرده اید، قبل از استفاده ابتدا آن را جرم گیری کنید.

 

جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی چگونه ممکن است؟

همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است؛ در ادامه روش هایی را بیان کرده ایم که با به کار بردن آنها، می توانید از بو گرفتن وسیله خود پیشگیری کنید تا نیاز به اقدامات رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نداشته باشید.

1. تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی

مهم ترین راه برای جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی، تمیز کردن منظم آن است؛ اقداماتی مانند تمیز کردن فیلتر تخلیه، تمیز کردن درب و دیواره های داخلی، شستن سبد ماشین ظرفشویی، تمیز کردن واشر و شیلنگ تخلیه کمک می کند تا هیچ زمان بخش های مختلف ماشین ظرفشویی شما جرم نگیرند.

جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی با تمیز کردن
از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با تمیز کردن مداوم آن

2. استفاده از مواد شوینده مناسب

استفاده از مواد شوینده مناسب نیز می تواند به جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی کمک کند. مواد شوینده حاوی مواد ضدعفونی کننده می توانند به از بین بردن باکتری ها و قارچ ها که باعث ایجاد بوی بد می شوند، کمک کنند.

هر چند وقت یکبار مواد شوینده را داخل جای مایع تمیز کننده بریزید و ماشین را روشن کنید تا با مواد شوینده و ضدعفونی کننده تمیز شود. همچین اگر ماشین شما دارای برنامه شستشوی ضدعفونی کننده است، از آن به طور منظم برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

3. خشک کردن ماشین ظرفشویی

خشک نکردن ماشین ظرفشویی می تواند باعث ایجاد بوی بد شود. پس از اتمام هر بار شستشو، ماشین ظرفشویی را کاملاً خشک کنید و یا اینکه درب آن را باز بگذارید در غیر اینصورت از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی برای شما دردسر ساز خواهد شد.

4. استفاده از بوگیر مخصوص ماشین ظرفشویی

در انتها می توان گفت که از بوگیرهای مخصوص ماشین ظرفشویی با رایحه های مختلف نیز می توانید برای از بین بردن بوی بد این دستگاه استفاده کنید. جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی با قرص بوگیر بهینه ترین روش در تمام روشها محسوب می شود.

جمع بندی

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله و شناسایی دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی، می توانید از ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی جلوگیری کرده و از ظروف خود به طور بهداشتی نگهداری کنید. با توجه به گرانی وسایل برقی از جمله این وسیله، نگهداری و حفاظت از آن بسیار اهمیت پیدا می کند و راهکارهای این مقاله به شما در این زمینه بسیار کمک می کند.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید و توانستید برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی خود از راهکارهای بهتری استفاده کنید، حتما آن را برای ما در کادر پایین کامنت کنید.

سوالات متداول

1- آیا استفاده از لیمو در رفع بوی بد ماشین ظرفشویی تاثیر دارد؟

بله لیمو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی اسید، برای از بین بردن بوی ماشین ظرفشویی موثر است. باید لیمو را در کف ظرفشویی قرار دهید و در یک زمان کوتاه با دمای 40 تا 60 درجه برنامه شستشو را اجرا کنید.

2- چگونه از خوش بو کننده ماشین ظرفشویی استفاده کنیم؟

بوگیر ماشین ظرفشویی را به سبد آن آویزان می کنیم تا در حین شستشو به وسیله برخورد آب گرم با آن، بوی مطبوعی در دستگاه بپیچد. توجه داشته باشید برای استفاده از بوگیر ابتدا باید علت بوی بد را پبدا کنید و حتی در حالت خاموش بودن ماشین ظرفشویی، بوگیر را خارج نکنید

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: