جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب با رعایت 8 نکته مهم

زود پر شدن چاه فاضلاب

چرا چاه فاضلاب زود پر میشود؟ سیستم های قدیمی دفع فاضلاب در شهرها چاه هایی هستند که فاضلاب تولیدی منازل و ساختمان ها در آن جمع آوری و به مرور به لایه های زیرین زمین جذب می شوند. اما گاهی این حجم از فاضلاب انباشته در چاه، سر ریز می شود. در این حالت بوی بد، بالا زدن آب فاضلاب از دستشویی ها و مشکلات میکروبی و عفونی ناشی از آن به همراه انسداد لوله فاضلاب و گرفتگی چاه فاضلاب توالت باعث اختلال در زندگی روزمره می شود. این مطلب راهکارهایی در خصوص جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب و علت های پر شدن آن را توضیح داده است.

هم اکنون در بخش هایی از همین نقاط یا شهرهایی که امکانات کمتری نسبت به مراکز استان ها دارند مشکلاتی مانند پر شدن چاه وجود دارد که باید با روشهای رسوب زدایی چاه فاضلاب یا ترمیم چاه فاضلاب این مشکلات را برطرف نمود. در دیگر مقالات سایت برچسب مثل مقاله رسوب زدایی چاه فاضلاب به خوبی می توانید در مورد این روش اطلاعات کسب کنید.

چرا چاه فاضلاب زود پر میشود؟

یکی از اصلی ترین علت پر شدن چاه فاضلاب کوچک بودن لوله است. اما دلایل دیگری باعث علت زود پر شدن چاه فاضلاب می شود که موارد زیر است:

  • استفاده نادرست از چاه
  • ریختن آشغال در لوله
  • جنس خاک و حجم انباره
  • فرسوده شدن لوله

8 روش جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب 🎥


با راه اندازی سیستم فاضلاب شهری که دیگر نیازی به استفاده از ماشین های تخلیه چاه نمی باشد از بهترین راه حل پر شدن چاه فاضلاب است. اما این سیستم در همه جا اجرا نشده و هنوز مردم به دنبال راه حلی برای چکار کنیم چاه فاضلاب دیر پر شود، هستند.

پس بهتر است علت گرفتگی لوله فاضلاب را بدانیم و عوامل موثر بر زود پر شدن آن را بشناسیم. با توجه به این نکات قبل از ساخت منزل و حفر چاه فاضلاب یا تعمیرات آن پس از ساخته شدن، با رعایت برخی مسائل می توانیم از هزینه های جانبی تخلیه چاه فاضلاب پیشگیری کنیم. شما می توانید با کلیک روی لینک با این عوامل بیشتر آشنا شوید سپس در ادامه این متن نیز روش های جلوگیری از پر شدن چاه فاضلاب را یاد بگیرید.

1- به اندازه انباره چاه فاضلاب توجه کنید

اولین مسئله در جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب توجه به این نکته است که چاه را باید متناسب با تعداد افرادی که در این محل قصد زندگی دارند و تعداد واحدهای مسکونی موجود در بنا بسازیم. فضای کوچک داخل چاه شما را هر چند وقت یکبار وادار به تخلیه چاه می کند. پس انباره چاه نباید از حد مناسب، کوچکتر باشد.

2- جلوگیری از زود پر شدن چاه با نریختن خاک و آشغال

اگر می خواهید بپرسید چکار کنیم چاه فاضلاب دیر پر شود اول می گوییم، باید مراقب باشید که آشغال و خاک وارد چاه نشود. این مواد از آنجا که جامدند جذب زمین نمی شوند و به مرور باعث پر شدن چاه فاضلاب می شوند. ضمن اینکه ممکن است گرفتگی نیز برای چاه ایجاد کنند.

از راه حل پر شدن چاه فاضلاب در زمان بنایی و انجام کارهای مربوط به ساختمان استفاده از چاه بست است تا مانع ریخته شدن خاک و آشغال به درون آن شوید و باعث علت زود پر شدن چاه فاضلاب نشود.

در صورت گرفتگی لوله یا چاه فاضلاب به جای مراجعه به تخلیه چاه باید به لوله بازکن ماهر مراجعه کنید. در برچسب می توانید نزدیکترین لوله بازکن تهران به خود را فوری پیدا و با آن تماس بگیرید. اگر در چیتگر تهران ساکن هستید برای تماس فوری با لوله بازکن چیتگر کافیه که روی لینک کلیک کنید.


دسترسی به نزدیک ترین لوله بازکنی درچیتگر تنها با کلیک روی دکمه زیر:


متخصصین لوله بازکنی چیتگر در برچسب پس از تماس شما فوری در محل حاضر می شوند و بعد از بررسی های لازم با مناسب ترین قیمت گرفتگی ایجاد شده را رفع می کنند. توجه داشته باشید که لوله بازکن چیتگر به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می دهد. بنابراین شما می توانید در هر ساعت از شبانه روزی با آنها تماس بگیرید.

زود پر شدن چاه فاضلاب
آشغال هایی که در مجرای فاضلاب گیر می کنند علت پر شدن سریع چاه فاضلاب هستند

3- رعایت حد مصرف آب ورودی به چاه فاضلاب

استفاده بیش از حد و افراطی از آب برای پاکی بیشتر یا شستن های بیش از حد خیلی زود شما را به پر شدن چاه فاضلاب گرفتار می کند. در نظر داشته باشید شستشوی به اندازه در حد مورد قبول اصول بهداشتی و شرعی کافی است و نیازی به مصرف بیش از حد آب نیست.

4- تخلیه به موقع جهت جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب

برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب و سرریز کردن آن نباید آن را تا زمان سرریز شدن رها کرد. سرریز شدن چاه باعث خرابی آن و ورود خسارات احتمالی یا حتی ریزش می شود. پس سعی کنید تا چاه فاضلاب منزل یا ساختمان خود را پیش از موعد تخلیه کنید.

5- بررسی اوضاع چاه فاضلاب برای پیشگیری از زود پر شدن آن

هر از چندگاهی میبایست وضعیت و شرایط چاه را بررسی کنید و در صورتیکه احساس کردید اوضاع چاه مانند دیوارهای آن سست و نامطمئن هستند زودتر به تعمیر آن اقدام نمایید. این مورد بسیار الزامی است چرا که می تواند از ریزش های احتمالی چاه و خطرات جانی آن جلوگیری کند.

اقدام به رفع گرفتگی چاه فاضلاب یکی دیگه از اقداماتی است که در حین بررسی چاه باید به آن توجه داشته باشید؛ زیرا حتی عوامل گرفتگی باعث علت پر شدن چاه فاضلاب می شود. برای حل این مشکل و رفع گرفتگی چاه فاضلاب می توانید در سایت برچسب با نزدیکترین لوله بازکن تهران به منطقه خود در تماس باشید.

مثلا اگر در محدوده غرب تهران تهران هستید برای دسترسی به شماره تلفن نزدیکترین لوله بازکن غرب تهران می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید اما برای دسترسی به مناطق دیگه می بایست نام منطقه خود را در کادر ابتدای صفحه بنویسید.


مشاهده جزئیات تماس با لوله بازکنی در غرب تهران تنها با کلیک روی دکمه زیر:


6- توجه به جنس خاک هنگام حفر چاه

زمانی که می خواهید چاه را حفر کنید بهتر است برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب این را در نظر بگیرید که جنس خاک در جذب آب فاضلاب به زمین و دیرتر پر شدن آن بسیار موثر است. اگر این مورد پیش از ساخت خانه دقت شود پس از ساخته شدن و ساکن شدن اعضای آن زندگی را راحت تر و نیاز همیشگی را به تخلیه چاه را کمتر می کند.

7- وصل نبودن لوله ناودان آب باران به چاه فاضلاب از عوامل جلوگیری از پر شدن چاه

نگذارید که آب باران بیهوده وارد چاه فاضلاب شود. آب باران پاک و تمیز است و دلیلی وجود ندارد که آن را به داخل فاضلاب خانه هدایت کنیم که محل نگهداری آب های گندیده، عفونی، نجس و کثیف است. می توانید آب باران را به بیرون خانه هدایت کرده تا از پر شدن بیهوده چاه منازل جلوگیری کنید. سرریز شدن آب باران به چاه باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می شود.

اگر در تهران زندگی می کنید می توانید به سایت لوله بازکنی برچسب مراجعه کرده و از خدمات لوله بازکنی تهران فوری در برچسب با قیمت ارزان و بدون کثیفی استفاده نمایید. تمام لوله بازکن ها در برچسب از مهارت کافی برخودار هستند و با بروز ترین وسایل کار می کنند.

نکته! اگر منزلی که شما در آن ساکن هستید تازه خریداری شده و دارای چاهی قدیمی است بهتر است که حتما از چاه فاضلاب آن دیدن نمایید؛ چرا که ممکن است دچار ریزش شود و خطرات بیشتری را به بار آورد.

8- توجه به ارتفاع و حجم چاه برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب

یکی از دلایلی که چاه فاضلاب زود پر می شود می تواند کم بودن ارتفاع چاه باشد. گاهی اوقات ظرفیت چاه فاضلاب برای یک ساختمان مسکونی جوابگو نیست و این امر باعث می شود تا چاه فاضلاب زود به زود پر شود. هنگام حفر چاه توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

3 نکته مهم هنگام پر شدن چاه فاضلاب

معمولا افراد برای پیدا کردن جواب این سوال “چکار کنیم چاه فاضلاب زود پر نشود؟” قبل از صحبت با متخصص در اینترنت جستجو می کنند. یا زمانی که چاه پر می شود برای اینکه هزینه زیادی نکنند تنها به روش هایی که در فضای مجازی گفته شده است بسنده می کنند. این روش هایی که در ادامه معرفی کردیم می تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد:

  • استفاده از مواد شیمیایی مانند محلول برای جلوگیری از پر شدن چاه
  • ریختن آهک در چاه
  • ریختن کود شیمیایی در چاه فاضلاب

هیچ یک از این روش ها راهکارهای موثر برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب نیست. چه بسا که می تواند اوضاع را خرابتر کرده و باعث شود برای رفع آن هزینه بیشتری را خرج کنید.

خطرات پر شدن چاه فاضلاب

در صورت بی توجهی به پر شدن چاه فاضلاب منازل مسکونی علاوه بر نشانه های رایجی که بر جا می گذارد، مانند: بالا آمدن فاضلاب و بوی بد فاضلاب خطراتی در پی دارد که ممکن است حتی غیر قابل جبران باشد. لیست زیر خطراتی است که در صورت بی توجهی به پر شدن چاه توالت و فاضلاب دامن گیر شما می شود:

  • ریزش چاه و زمین اطراف فاضلاب
  • ایجاد نم و رطوبت
  • عدم امکان لایروبی
  • خطر گاز گرفتگی یا انفجار

بنابراین همیشه به پر شدن چاه فاضلاب توجه کنید و در صورتی که نشانه های آن را مشاهده کردید فوری با تخلیه چاه و یا متخصصین لازم تماس بگیرید حتی اگر هزینه زیادی را در برگیرد.

سوالات متداول

چه عواملی باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می شوند؟

سیستم لوله کشی ناقص، آشغال، مواد زائد و خاک، تجمع و سفت شدن فضولات و… باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می شوند.

چگونه از زود پرشدن چاه فاضلاب جلوگیری کنیم؟

با رعایت حد مصرف آب، تخلیه به موقع چاه، بررسی دوره ای وضعیت چاه و… می توان از این اتفاق پیشگیری کرد.

آیا جنس خاک هم در زود پر شدن چاه فاضلاب تاثیر دارد؟

بله؛ جنس خاک باید به گونه ای باشد که بتواند محتویات فاضلاب چاه را به بهترین شکل ممکن جذب نماید.

4.4/5 - (36 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: