لوله بازکنی با سه نظام و قیمت آن

لوله بازکنی با سه نظام

لوله های فاضلاب در قسمت های مختلف خانه به هر دلیلی ممکن است دچار گرفتگی شوند. شیوه های متفاوتی برای رفع این گرفتگی وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از دستگاه های مخصوص و در نهایت استفاده از سه نظام لوله باز کنی است. با توجه به اینکه شیوه مورد استفاده در لوله بازکنی باید مناسب فضاهای آپارتمانی باشد و از طرفی جهت اطمینان از باز شدن مسیر لوله به صورت کامل، لوله بازکنی با سه نظام پیشنهاد می شود. منظور از سه نظام قطعه ای است که در دستگاه های فنرزنی مانند سری دریل برای نگه داشتن فنر از آن استفاده می کنند.

معرفی سه نظام لوله بازکنی

همانند دریل که یک سری برای نگهداشتن مته دارد، دستگاه های لوله بازکنی یا همان فنر زنی هم از سری خاصی برای نگه داشتن فنر استفاده می کنند. سه نظام قطعه ای کوچک است که به عنوان سری در همین دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این قطعه می توان فنر لوله بازکنی را خیلی محکم نگه داشت تا با چرخیدن زیاد برای باز کردن لوله به اطراف پرتاب نشود.

کارایی سه نظام لوله بازکنی

به طور کلی هدف استفاده از سه نظام نگهداشتن فنر لوله بازکنی است. از آنجایی که این قطعه کار نگهداشتن فنر را به خوبی انجام می دهد، لوله بازکنی با سه نظام میتواند کیفیت بیشتری داشته باشد. در واقع با کمک این قطعه می توان فنر را در همه جهات مختلف چرخاند تا رسوبات و گرفتگی ها کاملا از بین بروند.

اجزای تشکیل دهنده سه نظام لوله بازکنی

سه نظام لوله بازکنی از قسمت هایی تشکیل می شود که با فنر به یکدیگر متصل شده اند. در مجموع این قطعات حالت دایره ای شکل به خود می گیرند. جنس قطعات سه نظام اغلب از برنج، استیل و یا آلومینیوم است.

انواع سه نظام

سه نظام ها را در دو نوع آچاری یا اتوماتیک می توانید خریداری کنید. اگر نوع آچاری را بخرید، برای باز و بسته کردن فنر لازم است از یک آچار مخصوص استفاده نمایید. این در حالی است که مدل اتوماتیک نیاز به آچار ندارد و با دست می توانید این کار را خیلی راحت انجام دهید. علاوه بر این سه نظام ها با توجه به قدرت دستگاه ها نیز دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • سه نظام دستگاه ۴ پایه دینام۳۵۰
  • سه نظام دستگاه فرغونی دینام۱۴۰۰
  • سه نظام دستگاه سه پایه دینام ۳۰۰
  • دستگاه مته ای دینام ۲۰۰

معمولا از دستگاه های فرغونی برای لوله های ۲۰ اینچی و لوله های یخ زده استفاده می کنند. چنانچه گرفتگی لوله شما برای مصالح ساختمانی مانند سیمان باشد، باید از دستگاه پمپ باد استفاده نمایید.

انواع فنرهای بازکننده لوله

فنر لوله بازکنی مختلفی برای روش سه نظام، استفاده می شود، انواع مختلفی دارند. برای مثال می توان آن ها را در دو نوع دستی یا شارژی تقسیم بندی نمود. مدل های دستی قدرت زیادی برای باز کردن ندارند و بیشتر برای گرفتگی های عادی مورد استفاده قرار می گیرند. فنرهای شارژی کمی قدرت بیشتری دارند و لازم است هنگام استفاده از آن ها جانب احتیاط را رعایت نمایید.

انواع فنرهای لوله بازکنی از نظر جنس

با توجه به جنس سر فنرهای لوله بازکنی با سه نظام نیز می توان آن ها را تقسیم بندی نمود. سر فنر الماسه، فولادی و ۳۰ متری ضخیم بیشترین کاربرد را در میان انواع این فنرها دارند. سر فنر الماسه آلیاژی از آلومینیوم و مس است که شباهت به الماس دارد. این فنر برای لوله های پلیکا و کاسه فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنگام فعالیت آسیبی به جداره لوله وارد نشود.

لوله بازکنی با سه نظام فولادی، فنری است از جنس فولاد که سر آن تیز بوده و برای گرفتگی های سخت همچون گرفتگی با سیمان استفاده می شود. فنرهای ۳۰ متری ضخیم نیز برای لوله هایی است که گرفتگی آن ها در عمق است و باید با دستگاه های قوی تر از آن ها استفاده نمود.

هزینه سه نظام لوله بازکنی

افرادی که در زمینه لوله بازکنی فعالیت دارند، بهتر است پیش از هرگونه اقدامی میزان هزینه نهایی کار را تخمین زده و بر سر آن توافق کنند. هزینه سه نظام لوله بازکنی به عنوان عامل اصلی در قیمت نهایی باید در همان ابتدا مطرح شود. این مبلغ بستگی به نوع و جنس سه نظام دارد. معمولا سه نظام ها قیمتی در بازه ۱۲۰ تا ۹۰۰ هزار تومان دارند.

عوامل موثر بر قیمت لوله بازکنی با فنر سه نظام

برای تعیین قیمت نهایی لوله بازکنی با سه نظام موارد مختلفی باید مشخص شوند. در واقع موارد متعددی روی قیمت لوله بازکنی با سه نظام تاثیر می‌گذارند که اصلی‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

1.هزینه سه نظام لوله بازکنی

یکی از مهمترین موارد موثر روی قیمت، هزینه سه نظام لوله بازکنی است. بعضا برای رفع کامل گرفتگی لوله، لازم است از سه نظام استفاده شود و در حین استفاده این قطعه آسیب می بیند؛ در نتیجه ناچار به استفاده قطعه جایگزین خواهید بود. با توجه به تعداد سه نظام های استفاده شده در فنر زنی، قیمت لوله بازکنی با فنر سه نظام متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که معمولا سه نظام ها خیلی زود خراب نمی شوند و در شرایط عادی نباید تعداد زیادی از آن ها در یک بار فنرزنی مصرف شود.

2.جنس و نوع سه نظام

جنس و نوع قطعه استفاده شده نیز روی قیمت نهایی تاثیرگذار است. برای مثال اگر دستگاه فنرزنی با قدرت ۳۷۵ واتی باشد، سه نظام مورد نیاز آن در حدود ۴۸۵ هزار تومان قیمت خواهد داشت. چنانچه از دستگاه ۵۵۰ واتی استفاده شود، سه نظام آن قیمتی در حدود ۵۸۵ هزار تومان دارد. با توجه به این توضیحات نمی توان قیمت ثابتی برای لوله بازکنی با سه نظام تعیین کرد؛ اما مراقب افراد سودجو باشید تا بدون دلیل از شما هزینه ای را دریافت نکنند.

3. زمان صرف شده برای لوله بازکنی

میزان زمانی که فرد برای باز کردن لوله صرف می کند، عامل تاثیرگذار دیگری روی قیمت لوله بازکنی با فنر سه نظام است. هر چقدر زمان بیشتری صرف شود، هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید.

4. متراژ فنر استفاده شده

عمق گرفتگی لوله و میزان فنری که لازم است استفاده شود تا مسیر لوله باز شود نیز روی قیمت نهایی موثر خواهد بود. هر چقدر گرفتگی در عمق پایین تری باشد، هزینه بالاتر خواهد بود.

5. میزان سختی و گرفتگی لوله 

عامل مهم دیگر روی قیمت لوله بازکنی با فنر سه نظام، میزان سختی و گرفتگی لوله است. هر چقدر گرفتگی لوله شدیدتر باشد هزینه بیشتری باید پرداخت کنید؛ زیرا این مسئله هم زمان بیشتری را نیاز دارد و هم احتمال زیاد از تعداد بیشتری سه نظام باید استفاده کنید.

جمع بندی

روش های مختلفی برای رفع مشکل گرفتگی لوله ها وجود دارد که لوله بازکنی با سه نظام یکی از آن ها محسوب می شود. منظور از سه نظام قطعه ای کوچک است که مانند سر دریل که مته را نگه می دارد، فنر لوله بازکنی را محکم نگه می دارد. این قطعه باعث می شود تا فنر به خوبی در همه جهت چرخیده و گرفتگی ها را باز کند. با توجه به نوع سه نظام لوله بازکنی، متراژ فنر، تعداد قطعاتی که استفاده می شود و… قیمت نهایی لوله بازکنی با فنر سه نظام تعیین می شود. اگر تا به حال تجربه ای در این زمینه داشته اید با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد لوله بازکنی با سه نظام

هزینه لوله بازکنی با سه نظام چقدر می شود؟

با توجه به تعداد سه نظام لوله بازکنی استفاده شده، متراژ فنر، سختی کار، زمان و… قیمت نهایی لوله بازکنی با فنر سه نظام تعیین خواهد شد.

قیمت سه نظام لوله بازکنی چقدر است؟

سه نظام ها با توجه به نوع و جنسی که دارند قیمت متفاوتی نیز خواهند داشت؛ اما به طور کلی در بازه ۱۲۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هستند.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: