نحوه لوله کشی استخر و اصول مهم آن

نحوه لوله کشی استخر

برای آشنایی با نحوه لوله کشی استخر، ابتدا باید با اصول اولیه آن آشنا شوید و سپس با مشورت یک متخصص، برای پیاده سازی آن اقدام کنید. شما باید طراحی مسیر لوله ها را به مهندس مربوطه بسپارید، سپس نوع لوله مورد نیاز خود را متناسب با بودجه تان انتخاب نمایید. پس از در نظر گرفتن سایز لوله ها و پیاده سازی سیستم فیلتراسیون آب، لوله های ورود و خروج آب، اسکیمرها و زهکش های اصلی را نصب نمایید. در صورت بروز مشکل در سیستم استخر خود، می توانید به ارائه دهندگان خدمات لوله بازکنی در تهران یا دیگر شهرستان ها مراجعه نمایید.

اصول لوله کشی استخر

اگر می خواهید استخر خود را به روش اصولی لوله کشی کنید، رعایت برخی اصول ضروری است. در اینجا به بررسی این موارد می پردازیم:

  • طراحی مسیر لوله ها
  • ایجاد مسیر ورود و خروج آب
  • انتخاب نوع لوله
  • مشخص کردن سایز لوله ها
  • پرهیز از پیچیدگی بی دلیل
  • عایق بندی لوله ها
  • فیلتراسیون آب
  • مشخص کردن نقطه شروع

1. طراحی مسیر لوله ها

قبل از شروع به کار، شما باید طراحی مشخصی از مهندس ساختمان خود برای لوله کشی استخر بگیرید که در آن سیستم تصفیه آب، گرمایش و همچنین گردش آب به طور کامل مشخص باشد.

2. ایجاد مسیر ورود و خروج آب

بهتر است به منظور بالا بردن کارایی سیستم گردش آب استخر، لوله های ورودی و خروجی را از یکدیگر تفکیک کرده و مسیر جداگانه ای را برای آن در نظر بگیرید.

3. انتخاب نوع لوله

شما باید با توجه به میزان استفاده از استخر، میزان مقاومت لازم در برابر مواد ضدعفونی کننده مانند کلر را در نظر بگیرید. همچنین برای داشتن بهترین انتخاب، با یک متخصص مشورت نمایید تا بتوانید بهترین گزینه را از بین انواع آن متناسب با بودجه خود تهیه کنید.

4. مشخص کردن سایز لوله ها

شما می توانید با یک مهندس مشورت کنید و درباره سایز دقیق لوله های آب برای استخر خود تصمیم بگیرید. این مقادیر به عوامل مختلفی از جمله ابعاد استخر و حجم آب مورد نیاز شما بستگی دارد.

5. پرهیز از پیچیدگی بی دلیل

به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی و همچنین پایین آوردن هزینه ها، بهتر است از ایجاد پیچ های بی دلیل و طولانی کردن مسیر لوله ها خودداری کنید. این کار به کاهش اصطکاک آب در لوله ها و بالا رفتن سرعت حرکت آن نیز کمک می کند.

6. عایق بندی لوله ها

شما می توانید با عایق بندی اصولی لوله ها، علاوه بر حفاظت از آنها در برابر عوامل طبیعی و محیطی، طول عمر آنها افزایش دهید و از خسارات بعدی جلوگیری کنید.

7. فیلتراسیون آب

یکی از مهم ترین مراحل برای پایین آوردن هزینه های جاری، استفاده از سیستم تصفیه و گندزدایی قوی در محیط استخر است. اگر فیلتراسیون خوبی داشته باشید، علاوه بر بالا بردن سطح کیفیت آب استخر، نیاز کمتری به تعویض آب خواهید داشت و مصرف آب خود را به طور قابل توجهی کاهش می دهید.

8. مشخص کردن نقطه شروع

نحوه لوله کشی استخر به طور کلی، به این صورت است که از قسمت پمپ ورودی آب به فیلترها رفته و در ادامه با عبور از سیستم گرمایشی، به مرحله تصفیه می رسد. این روند به عنوان یک استاندارد در طراحی این فرایند در نظر گرفته می شود.

بهترین روش لوله کشی استخر

بهترین روش لوله کشی استخر

برای اطلاع دقیق تر از فرایند راه اندازی استخر، در اینجا به بررسی مراحل نصب و راه اندازی لوله ها می پردازیم:

  • سیستم تصفیه استخر
  • وصل کردن لوله ها
  • لوله کشی سیستم تخلیه
  • لوله های اسکیمر
  • نصب لوله های ورودی آب
  • استفاده از نوار تفلون
  • درپوش ها

1. سیستم تصفیه استخر

برای لوله کشی استخر، ابتدا باید سیستم تصفیه در کف و سطح آن راه اندازی شود. اسکیمرها یا به اصطلاح کف آبروها، آلودگی های موجود در سطح آب را تخلیه می کنند. زهکش های اصلی در کف استخر نیز وظیفه پاکسازی آب و از بین بردن زباله ها از سطح زیرین را برعهده دارند.

2. وصل کردن لوله ها

کوپلینگ قطعه ای است که به کمک آن می توان قسمت های مختلف لوله ها را به یکدیگر متصل کرد. شما باید در این مرحله باید وسیله کوپلینگ ها، لوله ها را به یکدیگر وصل کنید. این کار باید با استفاده از چسب PVC با دقت زیاد انجام شود.

3. لوله کشی سیستم تخلیه

در این مرحله باید لوله کشی استخر در کف انجام شود. لوله ها باید طبق اندازه های موجود در نقشه برش داده شوند و به سیستم تصفیه و زهکش ها متصل شوند. این کار با استفاده از روش پاک کننده و چسب PVC انجام می شود.

4. لوله های اسکیمر

در قدم بعدی باید بین لوله ها و اسکیمرها اتصال ایجاد کنید. برای خم کردن لوله های آب به منظور اتصال آن به کف آبروها، می توانید از آهن اره کمک بگیرید.

5. نصب لوله های ورودی آب

در این مرحله لوله های ورودی برای ایجاد جریان آب به سمت استخر پیاده سازی می شوند. برای انجام این کار از تعدادی اتصال T شکل استفاده می شود که در انتقال صحیح آب به تمامی نقاط کمک می کنند.

6. استفاده از نوار تفلون

استفاده از نوار تفلون به پر کردن فاصله بین رزوه ها کمک می کند. این کار باعث جلوگیری از هرگونه نشتی احتمالی محل اتصالات در آینده خواهد شد.

7. درپوش ها

به منظور جلوگیری از ورود خاک و زباله به لوله ها در حین فرایند نصب، از درپوش استفاده می شود. در پایان کار، شما باید آنها را از سیستم لوله کشی استخر جدا کنید و با اتصال پمپ به لوله ها، مسیر آب را باز نمایید.

انواع لوله استخر

انواع لوله استخر

لوله های استخر دارای انواع مختلفی هستند که از نظر مواد سازنده و مقاومت تفاوت دارند. بهتر است قبل از شروع به کار و بررسی نحوه لوله کشی استخر، با یک مهندس خبره مشورت کنید و بهترین جنس لوله را برای مکان مد نظر خود متناسب با بودجه تان انتخاب نمایید. در اینجا به بررسی موارد رایج آن می پردازیم:

سی پی وی سی: این مدل دارای مقاومت حرارتی بالایی است و برای قسمت هایی که لازم است دمای بالایی را تحمل کنند به کار می رود. این لوله معمولا دمایی تا حدود 93 درجه سلسیوس را به خوبی تحمل می کند. به دلیل قیمت بالای این نوع، برای تمام سیستم لوله کشی استخر از آن استفاده نمی شود.

پی وی سی: یکی از بهترین گزینه ها برای لوله کشی استخر، PVC می باشد. ضخامت استاندارد در این جنس برای سیستم آب و تصفیه بین 40 تا 80 است. این مدل علاوه بر استحکام بالا، دارای قیمت مناسبی است و می توانید از آن برای لوله کشی استخر خود استفاده کنید.

پی وی سی فلکس: لوله پی وی سی فلکس از کیفیت پایین تری برخوردار است و تنها به دلیل قیمت پایین آن در برخی از موارد مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی استفاده از این مورد در حالت کلی توصیه نمی شود.

لوله ABS: این گزینه به دلیل اتصال لغزشی کوتاه آن،مورد مناسبی برای استخر نیست ولی ممکن است بعضی از افراد از آن استفاده کنند. به علت استفاده از چسب کمتر در این نوع، ممکن است یکپارچگی اتصالات از بین برود. همچنین لوله های ABS در برابر فشار ثابت مقاومت کرده و ممکن است در جریان آب اختلال ایجاد کنند.

پلی اتیلن: یکی از مدل های قدیمی که امروزه در لوله کشی استخر دیگر مورد استفاده نیست، پلی اتیلن ها هستند. این مدل از جنس پلیمر بوده و در برابر گرما و ضربه، به راحتی دچار خرابی و شکستگی می شوند.

لوله فلزی: از دیگر انواع قدیمی لوله ها که بیشتر در استخرهای قدیمی استفاده شده است، لوله های فولادی یا مسی هستند. این مدل با وجود مقاومت زیاد، به دلیل سخت بودن فرایند نصب و راه اندازی و همچنین سنگین بودن، دیگر کاربردی ندارد. همچنین به دلیل واکنش فلزات با برخی از مواد شیمیایی، این نوع به مرور دچار خوردگی و نشتی می شود. در نتیجه ممکن است سیستم لوله کشی دچار آسیب شود یا جریان آب به شدت کاهش یابد.

قیمت لوله کشی استخر

هزینه مورد نیاز برای انجام این کار، به عوامل زیادی وابسته است. به عنوان مثال نحوه لوله کشی استخر تراشه ای، فایبرگلاس (پیش ساخته)، بتنی و جکوزی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. علاوه بر آن، ابعاد و تجهیزات به کار رفته در آن نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. همچنین میزان سرمایه مورد نیاز برای نیروی انسانی از نظر تعداد و همچنین موقعیت جغرافیایی ملک نیز بر میزان سرمایه مصرفی موثر است.

نکات مهم لوله کشی استخر

برای اطلاع از نحوه لوله کشی استخر، ابتدا باید با اصول آن از جمله طراحی مسیر لوله ها، ایجاد مسیر ورود و خروج آب، انتخاب نوع لوله، پرهیز از پیچیدگی بی دلیل و عایق بندی لوله ها آشنا شوید. سپس به کمک مهندس مربوطه، برای نصب و راه اندازی آن اقدام کنید. یکی از نکات مهم و کلیدی در این فرایند، انتخاب لوله با کیفیت متناسب با بودجه تان است. از انواع مختلف آن می توان به PVC، CPVC، PVC FLEX و… اشاره کرد.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: