گرفتگی لوله پشت بام و روش های باز کردن آن

گرفتگی لوله پشت بام و روش های باز کردن آن

گرفتگی لوله پشت بام معمولا در قسمت زانویی و یا در انتهای آن اتفاق می افتد. ناودان ها یکی از بخش های لوله کشی ساختمان هستند که شاید به اندازه دیگر لوله ها، آب در آن ها جریان نداشته باشد؛ اما باز بودن مسیرشان اهمیت زیادی دارد. به طور کلی شن، سنگ، برگ درختان و… در ناودان ها گرفتگی ایجاد می کنند که به تناسب شدت انسداد باید از روش های مختلف لوله بازکنی جهت رفع مشکل استفاده نمایید.

گرفتگی لوله پشت بام در زانویی

بیشترین میزان گرفتگی لوله پشت بام در ناحیه زانویی رخ می دهد. گرد و غبار یا برگ های درختان به وسیله باد جا به جا شده و به مرور در لوله پشت بام جمع می شوند. بارش باران همه این موارد را در لوله فشرده کرده و معمولا در ناحیه زانویی گیر می اندازد.

زانویی ها معمولا در همان ابتدای راه آب باران هستند و رفع گرفتگی آن ها کار دشواری نیست. می توانید به کمک یک فنر دستی یا برقی به راحتی گرفتگی لوله پشت بام در این ناحیه را برطرف کنید. بعضا حتی امکان باز کردن مسیر با یک تکه چوب یا دست نیز وجود دارد.

گرفتگی در قسمت های پایینی لوله پشت بام

با توجه به ساختار عمودی ناودان ها پس از بارش باران معمولا مواد اضافی تا قسمت پایین ساختمان آمده و در آنجا جمع می شوند. به مرور این مواد تبدیل به رسوباتی می شوند که راه عبور آب را از طریق لوله مسدود می کنند. تشخیص نقطه دقیق گرفتگی لوله پشت بام در این حالت کمی دشوار است و باید با دستگاه مخصوص انجام شود. ضمن اینکه برای باز کردن آن نیز باید از دستگاه های ویژه لوله بازکنی استفاده کنید.

شیوه تشخیص گرفتگی لوله پشت بام

برای اینکه از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنید، بهتر است با روش هایی گرفتگی لوله پشت بام را تشخیص داده تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت بارش باران موارد زیر نشان دهنده گرفتگی مسیر ناودان ها هستند:

  • جمع شدن آب در اطراف ورودی لوله
  • ریزش آب از لبه های ناودان
  • نشتی آب از درزهای راه آب باران
  • ثابت ماندن آب و نداشتن جریان روی پشت بام

چنانچه پیش از بارش باران جهت اطمینان از باز بودن مسیر لوله می خواهید بررسی های لازم را انجام دهید، سطل آبی در راه آب باران بریزید. اگر با تاخیر از خروجی ناودان خارج شد، احتمال گرفتگی در انتهای مسیر وجود دارد. اگر آب جمع شد و به مرور داخل ناودان رفت، ممکن است گرفتگی لوله پشت بام شما از ناحیه زانویی باشد.

اصلی ترین دلایل گرفتگی لوله پشت بام

گرفتگی راه آب باران به دلایل مختلفی اتفاق خواهد افتاد که موارد زیر اصلی ترین آن ها هستند:

  1. شاخه و برگ درختان
  2. شن و ماسه
  3. گِل
  4. مصالح ساختمانی
  5. تجمع گرد و خاک
  6. لوله کشی نامناسب

اقدامات لازم برای پیشگیری از گرفتگی ناودان

گرفتگی لوله پشت بام را نمی توان به طور کامل پیشگیری کرد؛ اما با رعایت موارد زیر می توانید تا حد زیادی از بروز این مسئله جلوگیری نمایید:

  • جلوگیری از ریخته شدن مصالح ساختمانی
  • انجام لوله کشی مناسب و مهندسی شده
  • استفاده از کف شوی مناسب
  • شستن مسیر به صورت دوره ای پیش از وقوع باران

راهکارهای رفع انسداد راه آب باران

در صورتی که هنگام بررسی های دوره ای و یا زمان ریزش باران متوجه گرفتگی لوله پشت بام شدید، باید فورا نسبت به باز کردن مسیر اقدام کنید. با توجه به اینکه گرفتگی در کدام ناحیه اتفاق افتاده است، روش های زیر را برای نتیجه گیری بهتر در این رابطه به شما پیشنهاد می دهیم:

رفع گرفتگی در ناحیه زانویی و ابتدای راه آب

چنانچه گرفتگی شما در همان ابتدای مسیر بود و آب روی پشت بام جمع شده است، در اولین گام باید روی کف شوی را بررسی کنید. بعضا با کنار زدن مواد جمع شده روی آن مسیر باز خواهد شد. اگر کف شوی مشکلی نداشت آن را بردارید و سعی کنید با یک چوب به آرامی مسیر را تا زانویی باز نمایید. این کار را می توانید با دست، انبر، چوب و… انجام دهید.

باز کردن انتهای مسیر لوله ناودان

برای اینکه گرفتگی لوله پشت بام را در انتهای مسیر برطرف کنید، بهترین راه دریافت خدمات لوله بازکنی از مجموعه های ارائه دهنده است. اگر طی باران شدید آب از توالت یا حمام شما بالا زد باید سریعا مسیر ورودی لوله را از پشت بام مسدود کنید. چنانچه در واحدهای آپارتمانی زندگی می کنید، در این شرایط باید خروجی رایزر طبقه خود را مسدود کرده و از همسایه ها بخواهید که شیر آب را باز نکنند.

نکات مهم رفع گرفتگی لوله پشت بام

برای اینکه هنگام باز کردن مسیر راه آب باران خسارات دیگری وارد نشود، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • عدم استفاده از اسید: زمانی که آب روی پشت بام جمع شده است یا باران می بارد، به هیچ عنوان از اسید استفاده نکنید. اسید در این شرایط نه تنها اثری ندارد؛ بلکه استفاده از فنر لوله بازکنی را نیز سخت تر می کند.
  • عدم  ضربه زدن: بعضا افراد برای رفع گرفتگی لوله پشت بام از یک چوب یا میله برای ضربه زدن استفاده می کنند. این کار ممکن است لوله شما را شکسته یا اتصالات آن را از هم جدا نماید که خسارات بیشتری را به شما وارد خواهد کرد.
  • اقدام سریع: رفع گرفتگی لوله پشت بام باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود؛ زیرا ماندن آب روی سقف ساختمان یا حتی در مسیر لوله می تواند خسارات بیشتری ایجاد کند.
  • کمک گرفتن از فرد متخصص: در صورت نیاز حتما از یک فرد ماهر کمک بگیرید و کار خود را به افراد بی تجربه نسپارید.

دلایل گرفتگی لوله پشت بام و راهکارهای رهایی از آن

گرفتگی لوله پشت بام با ورود شاخه و برگ درختان، گرد و غبار، شن، مصالح ساختمان و… در ناحیه زانویی ابتدای مسیر و یا در انتهای ساختمان به وجود می آید. با توجه به اهمیت باز شدن مسیر راه آب باران لازم است فورا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید. گرفتگی در ناحیه زانویی را بعضا می توانید خودتان باز کنید؛ اما برای قسمت انتهای لوله باید از خدمات لوله بازکنی استفاده نمایید. در بخش نظرات تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول دلایل گرفتگی لوله پشت بام

روش های پیشگیری از گرفتگی لوله پشت بام چیست؟

استفاده از توری برای ورودی مسیر و لوله کشی اصولی ساختمان بهترین راه های پیشگیری از این مشکل هستند.

گرفتگی لوله پشت بام بیشتر در کجا اتفاق می افتد؟

معمولا در انتهای مسیر ناودان یا زانویی شروع مسیر گرفتگی ایجاد می شود.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: