سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب | اثرات و نحوه استفاده

سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب

سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب، یکی از راهکار های رفع گرفتگی انواع لوله فاضلاب است. این ماده خاصیت قلیایی دارد و در صورت استفاده گرمای زیادی تولید می کند که چربی ها و رسوبات لوله ها را از بین خواهد برد. البته مصرف سود سوزآور خطراتی نیز به دنبال دارد. در این مقاله از لوله بازکنی تهران برچسب، با ما همراه باشید تا در خصوص این ماده قلیایی و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت کنیم.

معرفی سود پرک یا همان سود سوز آور

کاستیک سودا یا سود پرک که در میان مردم بیشتر با نام سود سوزآور شناخته می شود، ماده ای است که خاصیت قلیایی بسیار زیادی دارد. ترکیبات شیمیایی این ماده سدیم، اکسیژن و هیدروژن است و به آن سدیم هیدروکسید نیز می گویند. زمانی که این ماده را داخل آب حل کنید، مواد آن از یکدیگر جدا می شوند و می توانند اسیدها را با خود خنثی کنند. در این حالت سود پرک خورندگی زیادی خواهد داشت که رسوبات لوله ها را از بین می برد.

نحوه استفاده از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب

چنانچه تصمیم دارید از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب استفاده کنید در وهله اول به خطرات احتمالی و رعایت نکات ایمنی توجه داشته باشید. ضمن استفاده از ماسک، دستکش و ترجیحا عینک طبق گام های زیر سود سوزآور را برای گرفتگی فاضلاب به کار بگیرید:

  • حل کردن سود سوزآور در آب

سودهای سوزآور در حالت های مختلف مانند پودری، مایع، قرصی و… قابل خریداری هستند. غلظت مناسب سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب، یک فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) در هر لیتر آب است. یعنی باید سود پرک و آب با نسبت یک به چهار ترکیب شوند. معمولا توصیه می شود برای هر بار استفاده مقدار سه فنجان(۷۵۰ میلی لیتر) از سود سوزآور را با ۳ لیتر آب حل نمایید.

لازم به ذکر است که این کار باید حتما در ظرفی انجام شود که پس از آن برای مواد خوراکی استفاده نمی کنید. ضمن اینکه برای هم زدن محلول بهتر است از چوب استفاده کنید؛ زیرا اجسام فلزی دچار خوردگی خواهند شد. همچنین به دلیل انتشار گاز از محلول بهتر است این کار در فضای باز انجام شود.

  • ریختن محلول در مسیر مسدود شده

محلول به دست آمده را به آرامی درون لوله ای که مسدود شده است بریزید. پس از آن تا ۳۰ دقیقه اجازه ندهید هیچ چیزی وارد لوله شود.

  • شستن مسیر لوله

اکنون باید یک سطل (در حدود ۴ لیتر) آب جوش یا گرم را درون لوله بریزید تا مسیر شستشو داده شود. بهتر است آب را به یکباره و تحت فشار داخل لوله وارد کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. چنانچه گرفتگی لوله برطرف شده باشد، آب به راحتی عبور می کند؛ در غیر این صورت باید مراحل را مجددا تکرار کنید.

سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب و نکات مهم آن

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، علی رغم فایده سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب، خطراتی در زمان استفاده کردن نیز دارد که باید مراقب آن ها باشید. به طور کلی جهت بهره مندی هر چه بیشتر از این ماده و جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق رعایت موارد زیر را به شما توصیه می کنیم:

  1. یکی از مهمترین نکاتی که در زمان استفاده از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب اهمیت دارد، عدم تماس آن با پوست بدن است. هرگونه تماس این محلول با پوست می تواند به آن آسیب زده و سوختگی ایجاد کند.
  2. هنگام حل کردن پودر سوزآور در آب باید آن را به گونه ای هم بزنید که به اطراف چیزی پاشیده نشود. ریختن این محلول روی ظروف، میز، پارچه، لباس و… به آن ها آسیب می زند. از طرفی پاشیدن این محلول به چشم بسیار خطرآفرین است و باید احتیاط کنید. حتی از تماس دست آلوده به سود سوزآور با چشم باید خودداری نمایید.
  3. در زمان استفاده از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب نباید هیچگونه ماده شیمیایی دیگری به همراه آن به کار ببرید. ترکیب هر نوع ماده ای با سود پرک می تواند آسیب های جبران ناپذیری همچون انفجار ایجاد کند.
  4. به منظور جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق لازم است سود سوزآور را از دسترس کودکان خارج کنید.
  5. گیر کردن اجسام بزرگ از جمله اسباب بازی کودکان در مسیر فاضلاب یا مواردی همچون دستمال کاغذی، پوشک بچه و… با سود سوزآور برطرف نخواهد شد. در این حالت از تکرار ریختن سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب خودداری کنید.

جایگزین های سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب

چنانچه پودر سود پرک در دسترس شما نیست یا به دلایل مختلفی مانند خطرات احتمالی نمی خواهید از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب استفاده کنید، گزینه های زیر جایگزین های مناسبی برای شما خواهند بود:

  • باز کردن مسیر فاضلاب با محلول جوش شیرین و سرکه یا ترکیب این دو با نمک
  • رفع گرفتگی لوله با فنر دستی یا برقی
  • کمک گرفتن از تلمبه های دستی برای باز شدن راه فاضلاب
  • استفاده از جاروبرقی برای مکش گرفتگی های لوله و سپس باز شدن آن
  • به کارگیری محلول های لوله بازکنی باکیفیت

نتیجه به کارگیری سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب

سود پرک یا سود سوزآور ماده ای است که پس از حل شدن در آب می تواند چربی ها و رسوبات مسیر لوله های فاضلاب را باز کند. استفاده از این ماده برای باز کردن گرفتگی لوله موثر خواهد بود؛ اما خطراتی نیز به همراه دارد که باید به آن ها دقت داشته باشید. ضمن اینکه برای هر نوع گرفتگی لوله مناسب نیست و بعضا نیازمند استفاده از خدمات لوله بازکنی خواهید بود. اگر تجربه استفاده از این محلول را دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب

سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب چگونه موثر واقع می شود؟

حل کردن سود سوزآور در آب منجر به تولید گرمای زیادی خواهد شد که ترکیبات این ماده را از هم جدا می کند. گرمای به وجود آمده از یک طرف و واکنش پذیری مواد تجزیه شده از طرف دیگر، رسوبات لوله را از بین می برند.

استفاده از سود سوزآور برای گرفتگی فاضلاب خطرناک است؟

بله؛ چنانچه نکات ایمنی لازم برای استفاده از این ماده را رعایت نکنید خطراتی همچون سوختگی، نابینایی، انفجار و حتی بعضا مرگ را به دنبال خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: