آموزش نصب هواکش دستشویی در چند گام ساده + ویدئو

نصب هواکش دستشویی

نصب هواکش دستشویی مشکلی است که معمولا افراد وقتی می‌ خواهند اولین بار اقدام به نصب فن سرویس بهداشتی کنند، با آن مواجه می‌ شوند و نمی‌ دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند.

ما می‌خواهیم تجربه و دانش خودمان را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم تا خودتان بتوانید به‌ سادگی نصب فن دستشویی منزلتان را به عهده بگیرید. سایت لوله بازکنی برچسب به عنوان بزرگترین و پرسابقه ترین گروه لوله بازکنی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

مراحل قبل نصب هواکش دستشویی

در طریقه نصب فن دستشویی بسیار مهم است که ابتدا مراحل اولیه آن را طی کنید و سپس اقدام به نصب فن تهویه دستشویی کنید. در ادامه این مراحل به طور مفصل توضیح داده شده است که بعد از آن می توانید طریقه نصب هواکش دستشویی را آموزش ببینید.

1- انتخاب هواکش مناسب برای نصب فن دستشویی

شما برای نصب هواکش دستشویی اول باید بدانید که چه فنی برای سرویس بهداشتی خود لازم دارید. برای به دست آوردن این اطلاعات، کافی است به مقاله راهنمای خرید هواکش دستشویی در سایت لوله بازکنی برچسب مراجعه کنید تا اطلاعات کافی را کسب کنید.

توجه داشته باشید که بعد از انتخاب بهترین فن سرویس بهداشتی، باید مکان نصب آن را نیز مشخص کنید. زیرا نصب هواکش سقفی توالت با پنجره ای آن متفاوت است.

هواکش دستشویی
نصب هواکش دستشویی یا فن توالت بر روی پنجره یا دیوار یا لوله های هواکش انجام می شود.

2- بررسی سیم کشی برای نصب هواکش دستشویی

قدم اول برای نصب هواکش دستشویی بعد از خرید این هواکش ها این است که باید دید اتصالات برقی آن در چه وضعیتی قرار دارد. به این معنا که برای نصب فن توالت، برق تا پای فن آمده است یا باید برای آن سیم کشی کنید؟
در اینجا دو حالت برای شما پیش می آید:

  1. از قبل سیم برق برای نصب هواکش توالت در نظر گرفته نشده.
  2. سیم از قبل برای نصب فن توالت به صورت مجزا در نظر گرفته شده.
بررسی اتصالات قبل از نصب هواکش دستشویی
معمولا در منازلی که جدیدا میسازند و برای جای فن محلی را در نظر گرفته اند ، مانند تصویر سیم برق آن را هم در محل نصب هواکش توالت قرار داده اند و نیاز به سیم کشی نداریم.

نحوه سیم کشی قبل از نصب هواکش سرویس بهداشتی

در حالت اول چون ما سیم برقی برای نصب هواکش دستشویی نداریم، خودمان باید دست به کار شده و کار نحوه نصب فن توالت را از مرحله سیم کشی خودمان انجام دهیم.

راحت ترین راه برای سیم کشی هواکش دمنده جهت آموزش این است که از پشت چراغ سرویس بهداشتی سیم مناسبی که عایق کاری خوبی دارد را به فن بدهیم تا به محض روشن شدن لامپ، فن توالت هم شروع به کار کند و با خاموش شدن آن هم خاموش شود.

برای شروع سیم کشی هواکش، ابتدا چراغ را در حالت خاموش بگذارید و لامپ دستشویی را باز کنید. در مرحله بعد از پشت پاتروم لامپ دو سیم را مشاهده می‌کنید که یکی نول و دیگری فاز است.

با احتیاط روکش سیم ها را جدا کنید و یک سیم را به فاز و یک سیم دیگری را به نول وصل کرده و این سیم ها را تا پای کار برای نصب هواکش بر روی پنجره ببرید.

سیم کشی نصب هواکش دستشویی
برای نصب هواکش دستشویی اگر از قبل سیم کشی نشده است، راحت ترین راه عمل کردن طبق تصویر می باشد.

یادتان باشد که قبل از تمام کردن سیم کشی هواکش دمنده و سایر هواکش ها، حتما جای اتصالات سیم ها را با چسب های برق یا همان لنت برق به خوبی چسب کاری و عایق کاری کنید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر کارهای فنی مثل برق کشی یا نصب هواکش روی پنجره دستشویی یا حتی لوله بازکنی را به خوبی بلد نیستید، آن را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید و اگر هم لوله بازکن جنوب تهران ماهر نمی‌شناسید ما میتوانیم بهترین لوله بازکن ها در کل سطح شهر تهران را به شما معرفی کنیم.

به این صورت که نام محل زندگیتان مثلا محدوده شمال تهران را در سایت لوله بازکنی برچسب جستجو کنید تا نزدیک ترین لوله بازکن به خودتان را پیدا کنید و از خدمات لوله بازکنی قیطریه و سایر مناطق شمال تهران بهره مند شوید.

طریقه نصب فن دستشویی

نحوه نصب فن سرویس بهداشتی در لوله هواکش: طریقه نصب هواکش مکنده به این صورت است که از دو پیچ mdf کمک بگیرید و دو طرف فن را در داخل لوله پیچ کنید و اتصلات برق آن را نصب کنید. به همین سادگی توانسته اید کارتان را به خوبی انجام دهید.

البته مراقب باشید که زیاد این پیچ ها را محکم نکنید؛ چرا که ممکن است پره‌های فن توالت به بدنه گیر کند.
در نحوه نصب هواکش دستشویی بهتر است از مقداری ابر فشرده در دور تا دور آن استفاده کنید که صدای فن کمتر شود.

آموزش نصب هواکش دستشویی در محل مناسب

نصب فن دستشویی یا روی دیوار، سقف و پنجره انجام می شود. برای نصب هواکش دستشویی در هریک از این محل ها نکاتی وجود دارد. به طور مثال نحوه نصب تهویه دستشویی روی پنجره به این گونه است که باید دور تا دور فن را با ابر فشرده بپوشانید تا از ایجاد صدای زیاد و بلند جلوگیری شود.

برای نصب فن روی دیوار فقط کافیه از دو عدد پیچ و رول پلاک استفاده کنید که بسیار ساده است، اما برای نصب هواکش دستشویی روی سقف می بایست از پیچ های پروانه ای استفاده شود و آن را خیلی سفت نکنید؛ زیرا این کار باعث می شود پره های هواکش به سقف گیر کند.

نحوه اتصال سیم ها به یکدیگر

در مرحله آخر نصب هواکش دستشویی باید سیم بندی آن را انجام دهید و فرقی نمیکند که نصب هواکش روی پنجره انجام می شود یا در جای دیگر. برای این کار چند حالت پیش می آید که سیم کشی در هر کدام متفاوت می‌باشد. لذا در هنگام کار، باید به حالت های زیر به خوبی توجه کنید:

  • نصب هواکش دستشویی سه سیم
  • نصب هواکش سرویس بهداشتی دو سیم

طریقه نصب هواکش سه سیم و دو سیم

 طریقه نصب هواکش سه سیم بدین صورت است که فن شما یک نول دارد و دو فاز که رنگ آنها شبیه به هم هستند، این فن ها از مزیت دو حالته برخوردار هستند. یعنی در طریقه نصب هواکش مکنده باید دقت کرد کدام سیم را وصل کنیم تا هوا به خارج از ساختمان برود.

در طریقه نصب هواکش سه سیم با اتصال یک سیم، جهت فن هواکش توالت در جهت عقربه های ساعت می باشد و هوا را بیرون می‌دهد و اگر سیم دیگری وصل کنیم فن عکس عقربه های ساعت می‌چرخد و هوا را داخل می دهد. پس نحوه نصب فن دستشویی بسته به سیم های برق هواکش دارد.

باید بدانید که هواکش های چهار سیم نیز وجود دارند. در مطالب بعدی درباره طریقه نصب هواکش دستشویی سه فاز و سیم کشی هواکش چهار سیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

فن سه سیم برای نصب هواکش در توالت
فن های سه سیم برای نصب هواکش در توالت باید دید که با وصل کردن کدام یک از دو سیم فازشان، هوا را به بیرون هدایت میکند.

نحوه نصب فن توالت در حالی که فن دو سیم بیشتر ندارد: سیم هایی که از پشت لامپ تا پای فن آورده اید یا سیم هایی که از قبل وجود دارد را به سیم کشی فن دستشویی نصب کنید.

طریقه نصب هواکش سه سیم که رنگهای مختلف دارد: در اینجا یکی از سیم ها فاز است و دیگری نول، که معمولا سیم آبی نول هست و سیم زرد و یا سیمی که زرد دو رنگ است، اتصال به زمین می باشد. حال، کافی است شما دو سیم فاز و نول فن را به فاز و نول برق شهری متصل کنید.
اگر سیم کشی منزلتان سیم اِرت یا اتصال به زمین داشت آن را به سیم ارت فن نصب کنید، اگر هم سیم ارت نداشت سیم ارت فن را رها بگذارید.

توجه داشته باشید اگر در حین نصب فن تهویه سرویس بهداشتی متوجه شدید که توالت دچار گرفتگی شده است یا بیش از حد از لوله ها بوی بد فاضلاب پیچیده است، فوری با متخصصین لوله بازکنی برچس تماس بگیرید.

سایت لوله بازکنی برچسب کلیه خدمات لوله بازکنی سراسر تهران را با بهترین کیفیت و ضمانت کامل به شما مشتریان عزیز ارائه می کند. بنابراین اگر در محدوده شهرک ولیعصر ساکن هستید و نیاز فوری به لوله بازکنی در شهرک ولیعصر دارید کافیست با ما در ارتباط باشید.

نکات تکمیلی طریقه نصب هواکش دستشویی 🎥

رعایت کردن این نکات به شما کمک میکند که بتوانید کار خود را برای نصب هواکش سرویس بهداشتی را بهتر انجام دهید.

  1. برای نصب هواکش روی پنجره دستشویی از هواکش هایی استفاده کنید که دارای حفاظ باشند. در نصب فن دستشویی بهتر است از هواکش هایی استفاده کنید که پره پلاستیکی دارند زیرا نوع آهنی آن علاوه بر خطری که دارد صدای بیشتری را هم تولید می کند.
  2. قبل از نصب هواکش دستشویی در لوله حتما دقت کنید که لوله هواکش مسدود نباشد چرا که هم بر روی فن فشار می آید هم اینکه تهویه صورت نمی‌ گیرد و برای این کار به‌ راحتی می‌توانید از یک کبریت یا فندک گازی استفاده کنید. اگر شعله در نزدیکی لوله به‌ سمت بالا کشیده شد، لوله مسدود نیست و می‌ توانید فن توالت را نصب کنید.
  3. طریقه نصب هواکش سه فاز دستشویی و یا سیم کشی هواکش چهار سیم به دقت بیشتری نیاز دارد لذا ابتدا سیم ها را با فازمتر به صورت دقیق و صحیح تست کنید و بعد سیم کشی را آب بندی کنید.

مسدودن نبودن هواکش توالت
هواکش دستشویی نباید مسدود باشد

سوالات متداول

نصب هواکش دستشویی روی چه محلی انجام می شود؟

✅ معمولا نصب هواکش روی پنجره سرویس بهداشتی یا در لوله هواکشی که در سقف یا روی دیوار سرویس بهداشتی وجود دارد نصب می شود.

چگونه صدای فن دستشویی را کم کنیم؟

✅ اگر در نحوه نصب فن توالت دقت کنید و از مقداری ابر فشرده در دور تا دور آن استفاده کنید، صدای فن کمتر می شود.

نصب فن دو سیم چگونه است؟

✅ سیم هایی که از پشت لامپ تا پای فن آورده اید یا سیم هایی که از قبل وجود دارد را به سیم کشی فن توالت نصب کنید.

فن دستشویی را در لوله هواکش چگونه نصب کنیم؟

✅ طریقه نصب هواکش مکنده به این صورت است که برای نصب فن دستشویی از دو پیچ mdf کمک بگیرد و دو طرف فن را در داخل لوله پیچ کنید و اتصلات برق آن را نصب کنید. به همین سادگی توانسته اید کارتان را به خوبی انجام دهید.

3.5/5 - (30 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: