سیفون فاضلاب چیست؟ بررسی 0 تا 100 سیفون فاضلاب شهری

انواع سیفون فاضلاب

سیفون چیست؟ سیفون فاضلاب بخش مهمی از زیر ساخت های یک ساختمان را تشکیل می دهد. سیفون فاضلاب، با نگهداری مقداری آب درون خود از انتشار بوی بد فاضلاب درفضای خانه جلوگیری می نماید.
به محفظه سیفون لوله فاضلاب که در خود آب نگه می دارد، آب بند می گویند و همچنین ارتفاع ستون آبی که بین بخش سرریز و عمق گلوی سیفون فاضلاب قرار دارد، عمق آب بند نامیده می شود.

کاربرد سیفون در لوله کشی فاضلاب

سیفون فاضلاب در تمامی ساختمان ها و اماکن عمومی برای جلوگیری از ورود بوی نامطبوع فاضلاب به محیط استفاده می شود. این قطعه در محل خروجی فاضلاب از تجهیزاتی مانند توالت، حمام، سینک ظرفشویی، روشویی و … نصب می شود.

معرفی دو نوع رایج سیفون فاضلاب

در جواب سؤال سیفون چیست و چند نوع دارد؟ باید گفت که رایج ‌ترین انواع سیفون فاضلاب p و s هستند. البته نوع p که به آن شترگلو هم ‌می‌گویند، بسیار کاربرد دارد و از بهترین انواع سیفون می باشد.

از سیفون‌ های شترگلو برای اتصال به دستشویی، لگن حمام، شیر آبخوری و آبریز استفاده ‌می‌شود و جریان فاضلاب در سیفون‌های نوع p از سایر انواع آن کند تر است، ولی با این وجود دچار گرفتگی کمتری می شود.

چنانچه سیفون دچار گرفتگی شده است و با استفاده از روش های خانگی نتوانستید این مشکل را حل کنید، می توانید در برچسب با متخصصین لوله بازکنی شبانه روزی تهران تماس بگیرید. تکنسین های لوله بازکنی در تهران برچسب به صورت 24 ساعته و تضمینی آماده ارائه خدمات می باشند.

انواع سیفون فاضلاب از نظر میزان عمق آب بندی 🎥

انواع سیفون‌ فاضلاب شهری را از نظر میزان عمق آب بندی، به دو دسته می توان تقسیم کرد. آب بندی معمولی که عمق آن حدود 5 سانتی متر است، بسیار کارآمد و مناسب می باشد. از طرفی سیفون با آب بندی عمیق، دارای عمق حدود 10 سانتی متر بوده و کارایی خاص خود را دارد.

ارتفاع سیفون لوله فاضلاب ایرانی با عمق آب بندی 10 سانتی متر و یا اصطلاحاً عمیق را، در شرایط عادی می توان به کار گرفت اما اغلب در شرایط خاص مانند کاهش یا افزایش فشار جو، دمای زیاد و یا در مواردی که سیستم هواکش کامل نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

به یاد داشته باشید که شما عزیزان هر گونه مشکلات مربوط به گرفتگی لوله و یا به طور کلی لوله کشی سیفون فاضلاب را با متخصصین لوله بازکنی غرب تهران، شرق و یا دیگر مناطق می توانید سریعاً پیگیری و برطرف نمایید و تنها از طریق یک کلیک، از خدمات فوری سایت برچسب در سراسر تهران بهره مند شوید.


تماس مستقیم و فوری با نزدیکترین لوله بازکن غرب تهران با کلیک روی دکمه:


سیفون دستشویی
انواع سیفون دستشویی از انتشار بوی نامطبوع در فضای سرویس بهداشتی جلوگیری می کند.

سیفون راه ‌بند چیست؟

یکی دیگر از انواع سیفون فاضلاب، سیفون راه بند است که وظیفه ی آن جلوگیری از نفوذ گازهای مضر و حشرات موذی به داخل سیستم لوله کشی ساختمان می باشد. این نوع سیفون در مجرای تخلیه فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری وصل می شود و دارای انشعابی است که با یک لوله عمودی تا کف ساختمان می رود. به واسطه این لوله می توان از لوله فاضلاب بازدید کرد و هم چنین به تمیز کردن آن پرداخت.
توجه: آب بندی سیفون راه بند از نوع عمیق می باشد.

سیفون چربی گیر چیست؟

سیفون چربی گیر یکی از انواع سیفون فاضلاب است. این مدل در بین لوله فاضلاب سینک ظرفشویی نصب می شود و از ورود روغن و چربی به فاضلاب جلوگیری می کند. سیفون چربی گیر توان نگه داشتن چربی های حاصل از شستن ظروف غذا را دارد و به صورت دوره ای آنها را جمع می کند، تا در فرصتی مناسب خالی کنیم.

افرادی که در منزل خود از سیفون چربی گیر استفاده نمی کنند، حتماً تا به حال گرفتگی سینک ظرفشویی را تجربه کرده اند؛ از همین رو می توانند با استفاده از امتحان ترکیبات خانگی به باز کردن لوله گرفته شده کمک نمایند و در صورت جواب ندادن امتحان این روش ها، می توانند روی کمک لوله بازکن های سایت برچسب در سراسر تهران همانند لوله بازکنی شهران، حساب باز کنند.


تماس با لوله بازکنی در شهران در هر ساعت از شبانه روزی تنها با کلیک روی دکمه:


روش کار و نحوه تخلیه سیفون لوله فاضلاب

سطح آب موجود در انواع سیفون فاضلای شهری در حالت عادی خیلی زیاد نیست، بنابراین وقتی فضولات وارد خمیدگی لوله دستشویی می شوند و سپس آب داخل سیفون ریخته می شود، سطح آب آن بالا می رود. سپس آب و فضولاتی که روی آن قرار گرفته اند، از سرریز لوله خروجی به لوله اصلی می ریزند و در مرحله بعد فضولات و آب ورودی، به لوله اصلی و در نهایت به سمت چاه هدایت می شوند.

اگر قصد جایگذاری و یا تعویض سیفون توالت معمولی و یا فرنگی منزلتان را دارید و از طرفی تجربه انجام کارهای فنی را هم کم و بیش داشته اید، می توانید با استفاده از مقالات خواندنی و کاربردی سایت برچسب اقدام به نصب فلاش تانک در سرویس بهداشتی منزلتان نمایید.

در ادامه شما شاهد عکس سیفون فاضلاب نوع p که در قسمت بالایی آن سمت چپ، ورودی سیفون و سمت راست خروجی یا بخش سرریز این قطعه متصل می گردد، خواهید بود که باید در نظر داشت لوله کشی سیفون فاضلاب توالت هم، طبق همین ورودی و خروجی انجام شود.

انواع سیفون فاضلاب
سیفون مانع از انتشار بوی بد فاضلاب می شود.

محل نصب سیفون فاضلاب شهری

نصب سیفون فاضلاب کار چندان پیچیده ای نیست و می توان آن را به راحتی انجام داد. برای نصب سیفون فاضلاب، ابتدا باید محل خروجی فاضلاب را آماده کرد. سپس، سیفون را به لوله فاضلاب متصل کرد. در نهایت، آب را درون سیفون ریخت تا آب بندی شود.

علل رایج از بین رفتن آب بندی در لوله کشی سیفون فاضلاب شهری

معمولاً منشأ خرابی لوله کشی سیفون از بین رفتن آب بندی آن است که نامناسب بودن هواکش شبکه فاضلاب، در این خرابی بی تأثیر نیست و در حقیقت اختلاف فشار در دو طرف سیفون سبب از بین رفتن مایع آن می شود که در اینصورت، با خرابی سیفون فاضلاب توالت مواجه می شویم.
از بین رفتن آب بندی سیفون دلایل مختلفی دارد که در ادامه به یکی از رایج ترین علل آن اشاره خواهیم کرد.

از بین رفتن آب بندی سیفون
عدم رعایت استانداردهای لازم در لوله کشی سیفون یکی از دلایل از بین رفتن آب بندی آن می باشد.

سیفوناژ؛ رایج ترین دلیل خرابی سیفون فاضلاب

از جمله علل از بین رفتن سیفون، سیفوناژ است که به شرایط عدم تعادل فشار هوا گفته می شود که در دو طرف سیفون به وجود می آید.
در عمل سیفوناژ با از بین رفتن آب‌ بندی سیفون فاضلاب، امکان تولید فشاری کمتر از فشار اتمسفر در قسمت خروجی سیفون وجود دارد. در این حالت آب داخل سیفون، بر اثر عدم تعادل فشار هوا از سمت توالت و حمام در سیستم فاضلاب تخلیه ‌می‌ شود.
آب بندی در شرایط عادی به دلیل تعادل فشار در طرفین سیفون، به حالت ساکن باقی می ماند. چنانچه در قسمت خروجی سیفون بنا به دلایلی کاهش فشار هوا به وجود بیاید، آب داخل آن، در اثر فشار جو دیگر به سمت لوله ورودی سیفون راه نمی یابد و در شبکه سراسری فاضلاب تخلیه می شود و به این ترتیب عمل سیفوناژ رخ می دهد.

هر چند سوال سیفون چیست؟ در ابتدای نوشته شاید پرسشی ساده به نظر می رسید، اما اکنون پی به وجود این نکته خواهید برد که انواع سیفون لوله فاضلاب اگر چه کارشان یکی است، ولی نحوه کارکردشان از یک دیگر متفاوت است.
همچنین با خواندن این مقاله آموختیم که در سینک ظرفشویی، می توان از سیفون فاضلاب چربی گیر استفاده کرد تا کمتر شاهد گرفتگی لوله های فاضلاب آشپزخانه منزلمان باشیم.

نادرست بودن لوله کشی سیفون و از بین رفتن آب بندی

طریقه و محل نصب سیفون فاضلاب شهری در کیفیت عملکرد آن تأثیر به سزایی دارد؛ از این رو در هنگام لوله کشی سیفون باید حتماً به این نکته توجه کرد که شیب خیلی تند و یا کند، برای خروجی آن هرگز مناسب نمی باشد. چرا که شیب زیاد دائماً منجر به خالی شدن آب سیفون و در نتیجه به رخ دادن سیفوناژ ختم می گردد.
از طرفی با کم در نظر گرفتن شیب در لوله کشی سیفون، با مشکل گرفتگی لوله ها دائماً مواجه خواهید بود؛ زیرا فضولات از داخل سیفون فاضلاب در این حالت خارج نمی شوند.

3.3/5 - (6 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: