معرفی و بررسی بیش از 7 مدل لوله فاضلاب شهری و خانگی!

بررسی با کیفیت ترین لوله های فاضلاب شهری و خانگی

شناخت انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، برای لوله کشی در ساختمان ها، مراکز تجاری، اداری و… در اولویت قرار دارد. لوله فاضلابی بواسطه وظیفه ای که دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. مهم ترین وظیفه این لوله ها دفع فاضلاب و انتقال آب از مکانی به مکان دیگر می باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از نوع و جنس لوله فاضلاب وجود دارند که این وظایف را به خوبی انجام می دهند و ما در این مقاله سعی در معرفی و مقایسه آن ها داریم.

معرفی انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری 🎥

لوله فاضلاب ساختمان از لحاظ جنس، نحوه اتصالات و کاربردی که دارند، به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی زیر، نمایی کلی از انواع جنس لوله های فاضلاب را نشان می دهد که در ادامه به صورت جزئی هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم.

انواع لوله های فاضلابیکاربردها
لوله فاضلاب چدنی و مسیسیستم لوله کشی فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی
لوله فاضلاب گالوانیزهتهویه، تخلیه چاه فاضلاب و آبرسانی
لوله فاضلاب پلی اتیلنانتقال فاضلاب ساختمان ها و سیستم فاضلاب شهری
لوله فاضلاب پلیکافاضلاب خانگی
لوله فاضلاب pvcفاضلاب خانگی
لوله فاضلاب بتنی و سفالیفاضلاب ساختمان و شهری
لوله فاضلاب پوشفیتفاضلاب ساختمان
لوله فاضلاب پلی پروپیلنسیستم فاضلاب و انتقال آب مصرفی
  1. انواع لوله فاضلاب فلزی: چدنی، مسی، گالوانیزه (فولادی و آهنی)
  2. انواع لوله های فاضلاب غیر فلزی: پلی اتیلن، پلیکا، پوشفیت، بتنی، سفالی

1_ لوله فاضلاب چدنی و مسی، از قدیمی ترین انواع لوله فاضلاب

لوله های چدنی از جنس چدن ریخته گری شده با آلیاژ های متفاوت می باشند؛ مقدار آلیاژ بر اساس شکل، طول و نوع کاربرد لوله فرق می کند. کاربرد لوله های چدنی غالبا در سیستم های لوله کشی فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی است. از ویژگی های این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسودگی و پوسیدگی کمتر نسبت به دیگر لوله های فلزی
  • استحکام بالا در برابر نیرو های خارجی
  • هزینه کم و به صرفه
  • برخورداری از استاندارد های بهداشتی بالا در برابر فاضلاب های سمی و عفونی

لوله های چدنی، در بین انواع لوله فاضلاب، جزء اولین نسل های لوله کشی محسوب می شود. امروزه به دلیل وزن سنگین و زنگ زدگی بر اثر مواد شیمیایی، استفاده از آن ها تقریبا منسوخ شده است.

لوله های مسی جزء قدیمی ترین انواع لوله های فاضلاب شهری هستند که برای خطوط آب و فاضلاب مناطق مسکونی استفاده می شدند. اما امروزه به دلیل هزینه بسیار بالای مس، احتمال زنگ زدن و مقاوم نبودن در برابر آب و هوای سرد، به ندرت از آن ها استفاده می شود.

بررسی با کیفیت ترین لوله های فاضلاب شهری و خانگی
لوله مسی، یکی از قدیمی ترین انواع لوله فاضلاب می باشد

2_ انواع لوله فاضلاب گالوانیزه

لوله های گالوانیزه از دیگر انواع لوله فاضلاب هستند که در طول 6 متر و قطر متوسط 1.2 الی 8 اینچ، ساخته می شوند. این لوله های به دو دسته تقسیم می شوند: فولادی و آهنی.

لوله ها گالوانیزه فولادی از ورق های فولادی نرمی ساخته شده اند که برای افزایش مقاومت و عدم زنگ زدگی، بوسیله روی گالوانیزه شده اند. وظیفه اصلی آن ها عمل تهویه می باشد؛ اما گاهی برای تخلیه چاه فاضلاب و آبرسانی نیز به کار برده می شوند.

لوله های گالوانیزه آهنی، لوله های تیره رنگ خاکستری، از جنس آهن سفید نورد شده می باشند که در بازار به اسم لوله های آهنی سفید نیز شناخته می شوند. از لحاظ کاربردی تفاوت خاصی با لوله های فولادی گالوانیزه ندارند ولی از لحاظ فیزیکی سنگین تر و کدر تر می باشند.

3_ لوله های فاضلاب پلی اتیلن (PE)

لوله های ساخته شده از پلی اتیلن برای انتقال فاضلاب در ساختمان ها و سیستم فاضلاب شهری کاربرد دارند و اتصالات آن ها بصورت حرارتی انجام می شود؛ همین امر باعث مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر فشار و نیروهای خارجی شده است.

لوله های پلی اتیلن جزء یکی از بیشمار انواع لوله فاضلاب هستند که سبک بوده و طول عمر بالایی دارند. 

4_ لوله های فاضلاب پلیکا (UPVC)

لوله های پلیکا یکی از با کیفیت ترین و پرکاربرد ترین لوله فاضلابی مورد استفاده در ایران می باشند. این لوله ها از جنس پلی ونیل کلراید هستند و این ویژگی را دارند که بر خلاف دیگر لوله های پلاستیکی، آتش را پخش نمی کنند؛ بلکه فقط همان نقطه آتش گرفته و می سوزد.

لوله های PVC سبک بوده و در برابر اسید و باز مقاوم هستند. البته در کنار مزایایی همچون عدم زنگ زدگی و رسوب پذیری، از معایبی نیز برخوردارند از جمله ترک خوردگی و شکنندگی در حرارت های زیر صفر درجه که باعث شده در میان انواع لوله فاضلاب برای سرویس های آب گرم مناسب نباشد.

لوله پولیکا یکی از انواع لوله های فاضلاب
لوله پولیکا، از باکیفیت ترین انواع لوله فاضلابی

5_ لوله فاضلاب PVC

بدون شک می توان گفت که یکی از انواع لوله های آب و فاضلاب، لوله PVC می باشد. این لوله ها به رنگ های سفید و در سایزهای متنوع در بازار موجود می باشد.

لوله های pvc بهترین نوع لوله برای فاضلاب خانگی است؛ زیرا دوام بالایی دارد و در برابر اسیدها بسیار مقاوم است. همچنین این لوله ها آب را با فشار بالا نیز عبور می دهند.

لوله فاضلاب پلیکا و pvc شباهت های بسیاری به هم دارند که تنها تفاوت آنها قیمت بالاتر انواع لوله پلیکا فاضلاب نسبت به pvc می باشد.

6_ لوله فاضلاب بتنی و سفالی، از انواع لوله های فاضلاب سازگار با محیط زیست

لوله های بتنی یکی دیگر از انواع لوله فاضلاب ساختمان و شهری هستند که مزایای زیر را دارند:

  • مقاومت و طول عمر بسیار بالا
  • سازگاری بالا با محیط زیست
  • غیر قابل اشتعال
  • مقرون به صرفه
  • نصب آسان

لوله های سفالی، از جمله لوله هایی هستند که محکم اند و با محیط زیست سازگارند اما بر اثر شرایط نامساعد آب و هوا یا فشار های خارجی دیگر احتمال ترک خوردگی در آن ها زیاد است؛ به همین دلیل برای سخت تر شدن و دوام بیشتر، امروزه آن ها را با لایه ای از بتن می پوشانند. این موضوع باعث کمتر شدن عمر این لوله ها و در نتیجه بروز گرفتگی های متعدد شده است.

اما جای نگرانی نیست؛ رفع گرفتگی هر یک از انواع لوله فاضلاب در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. کافیست با مراجعه به سایت برچسب و انتخاب منطقه مورد نظر خود در تهران، به عنوان نمونه لوله بازکنی در غرب تهران، با فنی کارهای ما تماس گرفته و از خدمات آن ها استفاده کنید.


مشاهده جزئیات بیشتر تماس با لوله بازکنی غرب تهران تنها با کلیک روی دکمه زیر


7_ لوله فاضلاب پوشفیت

جدید ترین نسل از انواع لوله فاضلاب در جهان، لوله های پوشفیت می باشند. جنس این لوله ها از پلی پروپیلن است و از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند که عبارتند از:

  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و شکنندگی
  • اتصالات با سوکت و واشر که به خوبی مانع از نشت آب می شوند
  • عدم پخش کردن آتش
لوله پوشفیت یکی از انواع لوله های فاضلاب
لوله پوشفیت، یکی از جدیدترین نسل های انواع لوله های آب و فاضلاب می باشد

8_ لوله فاضلاب پلی پروپیلن

از بهترین لوله فاضلاب ساختمان می توان به لوله فاضلاب های پلی پروپیلن اشاره کرد. این لوله ها دارای مدل های مختلفی می باشند که همه آنها دارای ویژگی مهم مقاومت بسیار بالا و سبک بودن می باشد. از این لوله ها می توان برای سیستم فاضلاب و انتقال آب مصرفی استفاده کرد.

شناخت انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری چه کمکی به ما می کند؟

انواع لوله فاضلاب ساختمان و اتصالات آن ها، یکی از اصلی ترین محور ها در سیستم فاضلابی خانه ها و شهر ها می باشد. امروزه نیز جمع آوری و دفع آب ها و فاضلاب ها و همچین عمل آبرسانی نقش بسیار مهمی دارد. شناخت اقسام و انواع لوله های فاضلاب شهری و خانگی و آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های آن ها می تواند در انتخاب و خرید ما کمک کند؛ علاوه بر آن با خرید لوله های مناسب و با کیفیت، از نشتی لوله ها، فرار آب و معضلات همراه با آن از جمله آلودگی محیط زیست یا نشست ساختمان، پیشگیری می کنید.

همچنین با داشتن دانش کافی می توانید با یک انتخاب خوب و به صرفه، از هزینه های اضافی برای سیستم لوله کشی و فعالیت هایی از قبیل تعمیر و تعویض، بکاهید.

البته در صورت مواجه شدن با مشکلاتی از قبیل گرفتگی لوله های فاضلاب، نگران هزینه های بالای لوله بازکنی و تخلیه چاه نباشید. چنانچه در منطقه شهر قدس تهران ساکن هستید نگران نباشید. متخصصین لوله بازکنی شهر قدس در برچسب شبانه روزی خدمات رفع گرفتگی لوله و چاه فاضلاب ارائه می دهند.


دسترسی به نزدیک ترین تکنسین های لوله بازکنی شهر قدس تنها با کلیک روی دکمه زیر


همچنین اگر در هر منطقه دیگه ای تهران ساکن هستید کافیست نام منطقه خود را در کادر ابتدای صفحه سرچ کنید تا نزدیکترین لوله بازکن تهران در برچسب برای شما پیدا شود.

جمع بندی

تا اینجا دانستیم که به طور کلی انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری شامل چدنی، مسی، گالوانیزه، پلی اتیلن، پلیکا، پوشفیت، بتنی و سفالی می شوند، که هرکدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند و با توجه به جنس آنها در فاضلاب های خانگی و شهری استفاده می شوند.

بنابراین اگر قصد لوله کشی دارید و یا می خواهید آن را تعویض کنید، شناخت کلی از انواع لوله های فاضلاب شهری و خانگی بسیار کمک کننده می باشد.

توجه داشته باشید که با استفاده از هریک این لوله فاضلاب ساختمانی در هر صورت ممکن است با رعایت نکردن نکاتی، لوله هایتان دچار گرفتگی شود. در اینجا باید حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در کادرهای بالا می توانید با توجه به منطقه خود در تهرانسر، شهر قدس یا هر منطقه ی دیگر تضمینی از خدمات آنها در هر ساعت از شبانه روزی استفاده نمایید.

سوالات متداول

شناخت انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری چه کمکی به ما می کند؟

✅ با داشتن دانش کافی می توانید با یک انتخاب خوب و به صرفه، از هزینه های اضافی برای سیستم لوله کشی و فعالیت هایی از قبیل تعمیر و تعویض، بکاهید.

طبقه بندی لوله های فاضلاب چگونه است؟

✅ لوله فاضلابی به دو دسته فلزی (مسی، چدنی و…) و غیرفلزی (پلیکا، پلی اتیلن و…) تقسیم بندی می شوند.

جدید ترین و پرکاربرد ترین لوله های فاضلاب کدامند؟

✅ لوله های فاضلاب پوشفیت از جدید ترین لوله های فاضلاب هستند و لوله های پلیکا جزء پرکاربردترین لوله های فاضلاب هستند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: