سیفوناژ چیست؟ و علت اصلی مکش سیفونی چیست؟

سیفوناژ یا همان خالی شدن آب سیفون

سیفوناژ چیست؟ خالی شدن آب مخزن سیفون یا همان مکش سیفونی را به اصطلاح سیفوناژ می‌گویند، به صورتی که دیگر آبی در سیفون نماند و مانعی برای ورود بوهای نامطبوع و حشرات موذی وجود نداشته باشد.

در همه منازل بخصوص منازلی که دارای چاه فاضلاب هستند بوهای نامطبوع و جانورانی از قبیل سوسک و حشرات موذی در چاه فاضلاب آنها وجود دارند، اما تنها چیزی که باعث شده که افراد خیالشان از بابت ورود این حشرات از چاه به درون منزل راحت باشد، همین سیفون ها هستند

شما میتوانید در مقاله سیفون فاضلاب چیست؟ در سایت برچسب در مورد سیفون ها مطالعه نمایید، با کاربرد آنها آشنا شوید و متوجه شوید که با همان مقدار آبی که در درون خود ذخیره می کنند از ورود گازهای نامطبوع و سوسک ها به درون خانه جلوگیری می‌کنند.

در ادامه این مطلب دلایلی که باعث سیفوناژ می شود و راه هایی که می توان به راحتی آن را حل کرد صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر با این مشکل رو به رو شده اید حتما تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی علت سیفوناژ و راه های جلوگیری از آن 🎥

در این ویدئو به طور کامل در 58 ثانیه با تعریف سیفوناژ چیست؟ و چرا این اتفاق پیش می آید آشنا خواهید شد. همچنین در انتها روش هایی که باعث می شود تا این مشکل پیش نیاید، نیز بیان شده است.

سیفوناژ چیست ؟

خالی شدن آب مخزن سیفون یا همان مکش سیفونی را به اصطلاح سیفوناژ می‌گویند، به صورتی که دیگر آبی در سیفون نماند و مانعی برای ورود بوهای نامطبوع و حشرات موذی وجود نداشته باشد.

سیفوناژ یا همان خالی شدن آب سیفون
در عمل سیفوناژ آب موجود در سیفون ها خالی میشوند و دیگر عاملی برای نگه داشتن بوی بد و حیوانات موذی به داخل منزل وجود ندارد

حال که به صورت کلی متوجه شدید سیفوناژ چیست و با مکش سیفونی آشنا شدید، در ادامه به این می پردازیم که برای سیفوناژ علت های مختلفی را بیان کردند، که می خواهیم آنها را برای شما بیان کنیم.

یکی از مشکلات رایج سیفون ها علاوه بر بحث سیفوناژ می‌تواند گرفتگی سیفون ها به وسیله دستمال توالت یا مواد غذایی و یا هر چیز دیگری باشد. در این باره می‌توانید شما کارهایی که در منزل برای لوله بازکنی و چاه بازکنی مناسب است را انجام دهید. اگر مایل بودید باز کردن سیفون و لوله فاضلاب منزلتان توسط یک متخصص صورت بگیرد حتما به سایت برچسب مراجعه کنید.

از آنجایی که در سایت برچسب می توانید در هر نقطه ای از تهران به راحتی به نزدیکترین لوله بازکن به خود دسترسی داشته باشید، پس می توایند مشکل گرفتگی لوله را فوری با قیمتی مناسب رفع کنید.

اگر در محدوده پونک تهران ساکن هستید، برای دسترسی سریع و راحت به شماره تلفن لوله بازکن پونک ما لینک این صفحه را قرار دادیم تا بتوانید فوری با لوله بازکن پونک تماس بگیرید.


دسترسی فوری به نزدیکترین لوله بازکن پونک و تماس مستقیم با آن با کلیک روی دکمه:


اگر در هر منطقه دیگری از تهران ساکن هستید می توانید با جستجو منطقه خود در کادر بالا سریع به نزدیکترین لوله بازکن به خود دسترسی پیدا کنید.

علت های سیفوناژ چیست؟

خالی شدن آب سیفون یا به عبارت دیگر همان سیفوناژ و یا مکش سیفونی بخاطر چند علت است که ما دو تا از علتهای مهم آن را در زیر برای شما بیان کردیم تا بدانید که علت سیفوناژ چیست:

  1. تبخیر شدن آب سیفون بر اثر استفاده نکردن از سرویس های بهداشتی و روشویی و سینک : سیفوناژ به این علت معمولا زمانی رخ می دهد که افراد برای مدت طولانی به مسافرت رفته اند، و حتی در روز های گرم سال یکی دو روز هم کافی است تا آب سیفون به طور کامل خالی شود و در نتیجه هنگام بازگشت از مسافرت با بوی بد و حیوانات موذی در منزل مواجه خواهند شد.
  2. زیاد شدن فشار بیرون و کم شدن فشار داخل و در نتیجه مکش آب به داخل لوله یا مکش سیفونی: شما وقتی آب زیادی را به یکباره وارد لوله فاضلاب می‌کنید و یا زمانی که در طبقات پایینی آب را به یکباره و با حجم زیاد وارد لوله می‌کنند، در سیفون های طبقات بالا تر حالت مکش ایجاد می‌شود و آب داخل سیفون آنها تخلیه میشود و با به اصطلاح همان سیفوناژ رخ میدهد. این مشکل به این علت است در زمانی که آب در لوله به صورت کامل شروع به حرکت می‌کند یک قدرت کشش به دنبال آن ایجاد می‌شود که بر فشار بیرون سیفون غلبه پیدا می‌کند و آب را به سمت خودش می‌کشد و در نتیجه آب سیفون خالی شده، که این دو نوع خالی شدن را سیفوناژ خودکار و سیفوناژ القایی می‌نامند، و در تصویر زیر میتوانید با دقت بیشتری مطلب را مشاهده کنید.
سیفوناژ خودکار و القایی
چه سیفوناژ خودکار و چه القایی هر دو زمانی رخ میدهند که فشار داخل لوله ها با بیرون تنظیم نباشد و منفی شود و حالت مکش ایجاد کند.

بیشترین جوابی که می شود به سوال علت سیفوناژ چیست داد؛ همین جواب است که مکش سیفونی آب در اکثر اوقات می تواند باعث پدیده سیفون به اسم سیفوناژ شود.

راه حل مقابله با خالی شدن سیفون

به طور کل مشکل سیفوناژ چون طبق قاعده های فیزیک است در هر صورت رخ می دهد ولی می توانیم با رعایت کردن چند مطلب از بروز آن جلوگیری کنیم اگر می خواهید بدانید که راه حل های جلوگیری از سیفوناژ چیست؟ می توانید راه کار های زیر را مطالعه کنید.

  1. ایجاد شیب مناسب برای سیفون که بسیار می تواند به کم شدن مکش سیفونی کمک کند؛ چرا که ما می توانیم با شیب مناسب آب را با سطحی خاص به سمت لوله های خروجی هدایت کنیم و هیچ گاه آب درون لوله ها و حرکت در آنها باعث مکش نشوند.
  2. آب را بخصوص در روشویی و سینگ های دستشویی به یک باره و با حجم زیادی رها نکنیم.
  3. استفاده از چاه بست خود میتواند کمی موثر واقع شود و جلو عوارض سیفوناژ را بگیرد؛ مثلا در هنگامی که سوسک ها وارد لوله فاضلاب و سیفون میشوند دیگر نتوانند به داخل ساختمان راه پیدا کنند.
  4. گذاشتن هواکش برای لوله های فاضلاب عامل بسیار موثر در جلوگیری از سیفوناژ است.
شیب مناسب سیفون جهت جلوگیری از سیفوناژ
با در نظر گرفتن مقدار دقیقی از شیب برای سیفون ولوله فاضلاب میتوانیم مقدار زیادی از رخ دادن سیفوناژ جلوگیری کنیم

اگر لوله های فاضلاب قطرشان کم شده اند و آب به خوبی در آنها حرکت نمی کند و یا به علت مکش زیاد، سیفوناژ رخ می دهد می توانید کارتان را بسپارید به لوله بازکنی و چاه بازکنی ماهر تا بتوانند گرفتگی لوله ها را برطرف کنند و حجم آب بیشتری از لوله های فاضلاب عبور کند و کمتر شاهد پدیده سیفوناژ باشیم.

اگر در تهران هستید می توانیم بهترین لوله بازکن ها را در هر منطقه ای از تهران که بخواهید مثل خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی در ونک و یا منطقه محل سکونت خود به شما معرفی کنیم تا خیالتان از بابت مهارت و ارزان قیمتی راحت و آسوده باشد.


تماس مستقیم با متخصصین لوله بازکنی در ونک تنها با کلیک روی دکمه:


لوله بازکن های ونک به صورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی در خصوص لوله بازکنی و چاه بازکنی محل شما می باشد. برای دسترسی فوری به شماره تلفن چاه بازکن ونک بدون معطلی روی دکمه کلیک کنید. اما اگر در منطقه دیگه ای از تهران ساکن هستید همانطور که گفته شد کافیه نام منطقه خود را در کادر بالا جستجو کنید.

نکته! برای جلوگیری از پدیده سیفون یا همان سیفوناژ خودکار بهترین راه این است که لوله هواکش در سیستم فاضلاب خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که این سیستم هواکش می تواند هو ای داخل لوله ها را تنظیم کند و به صورتی که هوای بیرون سیفون دیگر نتواند به هوای داخل آن غلبه کند.

سوالات متداول

سیفوناژ چیست؟

سیفوناژ یا همان مکش سیفونی در واقع به معنی خالی شدن آب مخزن سیفون می باشد.

چرا سیفوناژ اتفاق می افتد؟

یکی از دلایل آن این است که وقتی آب زیادی را به یکباره وارد لوله فاضلاب می‌کنید و یا زمانی که در طبقات پایینی آب را به یکباره و با حجم زیاد وارد لوله می‌کنند، در سیفون های طبقات بالا تر حالت مکش ایجاد می‌شود و آب داخل سیفون آنها تخلیه میشود و با به اصطلاح همان سیفوناژ رخ میدهد.

سیفوناژ چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

باعث پخش شدن بوی بد فاضلاب و ورود سوسک و حشرات موذی به محیط می شود.

اگر سیفون فاضلاب منزلمان بسته شد چه کار کنیم؟

اگر مایل بودید باز کردن سیفون و لوله فاضلاب منزلتان توسط یک متخصص صورت بگیرد حتما به سایت برچسب مراجعه کنید به این صورت که در هر نقطه از تهران که هستید می‌توانید خدمات لوله بازکنی همان منطقه را جستجو کنید و با نزدیک ترین لوله بازکن تماس بگیرید. این افراد نیم ساعته به محل اعزام شده و کار خود را تضمینی و بدون ذره ای کثیفی به پایان می رسانند.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: