انواع دریچه منهول فاضلاب

دریچه منهول فاضلاب

شاید تا به حال دقت کرده باشید در طول مسیر، در خیابان ها یا پیاده روها، درب هایی بر روی زمین به صورت دایره ای و یا مستطیلی قرار داده شده، که به آنها دریچه منهول فاضلاب می گوین. حال ما می خواهیم در مورد این دریچه ها و انواع و اقسام آنها و کاربردهایشان صحبت کنیم.

اگر می خواهید در کنار آشنایی با انواع دریچه منهول فاضلاب با انواع جنس لوله فاضلاب هم آشنا شوید می توانید به سایت برچسب مراجعه کنید و مقاله مربوط به انواع لوله فاضلاب را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

کلیپ آموزشی آشنایی با دریچه منهول فاضلاب

پیش از پرداختن به ادامه مطلب، پیشنهاد میکنیم برای شناخت بهتر منهول، ویدئوی کوتاه زیر را تماشا کنید.

منهول و دریچه منهول فاضلاب چیست؟

معمولا بعضی از تاسیساتی که در زیر زمین هستند، مانند شبکه انتقال فاضلاب، کابل های تلفن و مخابرات، در تونل هایی هستند که در مکانهایی به هم متصل می شوند. حال نیاز است که در شبکه های فاضلاب، این لوله ها در مکانی به هم برسند و به آنها دسترسی باشد، لذا برای این دسترسی لوله هایی را در زمین از جنس چدن و آجر و فولاد و بتن و یا حتی پلیمر قرار می دهند که به آنها منهول می گویند و به دریچه هایی که بر روی این منهول ها قرار میگیرد دریچه منهول فاضلاب می گویند.

دریچه منهول فاضلاب
دریچه منهول فاضلاب، برای جلوگیری از سقوط افراد و یا اجرام به داخل منهول کاربرد دارد.

معمولا درون مجتمع ها، در شهر های بزرگ که از طرح اگو استفاده می کنند، می توان دریچه منهول فاضلاب را دید، که ابعاد آن کوچک است و معمولا پلاستیکی است که گاها به دلیل رسیدن ریشه درختان به این ناحیه باعث گرفتگی لوله می شود. برای رفع چنین گرفتگی های سخت و شدیدی به صفحات لوله بازکنی ما در مناطق مختلف تهران مثل لوله بازکنی در کلاهدوز، شریعتی، میرداماد و… مراجعه کنید.

انواع دریچه منهول فاضلاب

دسته بندی دریچه های منهول از نظر جنس به طور کلی به 4 گروه پلی اتیلن، کامپوزیت، بتنی و چدن تقسیم می شوند.

1- دریچه منهول پلی اتیلن

2- دریچه منهول کامپوزیت

3- دریچه منهول بتنی

4- دریچه منهول چدنی

 

کاربرد دریچه های فاضلاب

اگر بخواهیم در مورد کاربرد دریچه فاضلاب به نکاتی اشاره کنیم مهم ترین آن ها این است که مانع از سقوط افراد یا اشیا به داخل شبکه فاضلاب می شوند. دیگر کاربردهای دریچه منهول فاضلاب را می شود اینگونه لیست کرد:

  • ورود آب های سطح زمین به داخل سیستم فاضلاب
  • ورود افراد برای لایروبی و تاسیسات و تعمیرات به داخل سیستم فاضلاب
ورود از دریچه منهول فاضلاب
یکی از کارایی های دریچه منهول فاضلاب این است که افراد می توانند، از آن به شبکه فاضلاب یا برق و… دسترسی داشته باشند.

جالب است بدانید که سایت لوله بازکنی برچسب علاوه بر مقالات آموزشی رایگان که در اختیار شما هم وطن های گرامی قرار داده است می تواند خدمات لوله بازکنی را در سراسر تهران، از جمله سرویس لوله بازکنی در نلسون ماندلا، زعفرانیه، پاسداران، تهرانپارس و یا دیگر مناطق تهران، با معرفی بهترین لوله بازکن ها و چاه بازکنی ها ارائه دهد.

جنس و قیمت دریچه منهول فاضلاب

جنس و قیمت دریچه منهول فاضلاب بسته به کاربردی که دارد و محیطی که نصب می شود متفاوت است.

البته در گذشته بیشتر دریچه چدنی منهول فاضلاب رایج بود و در مواقعی که قیمت فلز بالا می رفت سارقان به فکر سرقت دریچه های چدنی فاضلاب می افتادند و به غیر از خسارت وارده خطرات زیادی هم برای افراد پیاده و ماشین های عبوری در خیابان به همراه داشت.

امروزه دریچه منهول فاضلاب بتنی، دریچه منهول کامپوزیت فاضلاب و… نیز می سازند که علاوه بر وزن سبکی که دارند، ضد سرقت هم هستند.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: