همه چیز درباره اجزا و ساختار چاه فاضلاب

ساختار چاه فاضلاب و اجزای تشکیل دهنده آن

آشنایی با ساختار چاه فاضلاب و اجزای تشکیل دهنده آن، در هنگام ساخت و ساز و اجرای لوله کشی فاضلاب، از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه این مطلب، به شرح و بسط این موضوع خواهیم پرداخت.
سایت برچسب علاوه بر مقالات آموزشی می تواند تمامی خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی را با قیمتی مناسب و کیفیتی تضمینی در اختیار تهرانی های عزیز قرار دهد. تنها کافی است که به صفحه لوله بازکنی تهران در این سایت سری زده و نام محل خود را جستجو کنید.

فیلم آموزشی همه چیز درباره اجزا و ساختار چاه فاضلاب🎥

در این ویدئوی آموزشی به شکل تصویری با اجزای چاه فاضلاب آشنا خواهید شد. پس حتما آن را تماشا کنید:

تاریخچه ایجاد ساختار چاه فاضلاب

تاریخچه ایجاد چاه های فاضلاب بر می گردد به سال های اولیه یکجا نشینی انسان ها که از همان ابتدا به دنبال راهی برای دفع فاضلاب ها و فضولات ایجاد شده توسط خودشان و سایر حیوانات بودند. این رویه تا به امروز ادامه داشته و با پیشرفت علم و فناوری، ساختار چاه فاضلاب به ساختاری مدرن تر، نوین تر و با مشکلات کم تر تبدیل شده است.

امروزه متخصصان با تغییر ساختار چاه های فاضلاب قدیمی و سنتی به سیستم انتقال فاضلاب شهری (اگو)، باعث بهبود بهداشت محیطی در شهر ها و خانه ها و کاهش مشکل زود پرشدن چاه ها شده اند. البته هنوز هم استفاده از چاه فاضلاب جذبی که یکی از چاه های قدیمی و با ساختاری سنتی به شمار می رود، در برخی از شهرها و روستاها رایج است. با مراجعه به مقاله مربوطه در سایت برچسب، می توانید درباره کارآیی و ساختار چاه جذبی (چاه جذبی فاضلاب چیست)، بیشتر مطالعه کنید.

ساختار چاه فاضلاب و اجزای تشکیل دهنده آن
آشنایی با ساختار چاه فاضلاب و اجزای تشکیل دهنده آن اهمیت زیادی دارد

آشنایی با ساختار چاه فاضلاب و معرفی اجزاء آن

چاه فاضلاب، گودالی استوانه ای شکل است که در زمین کنده شده و جهت دفع مواد زائد، پسماندها و فاضلاب ها کارآیی دارد. ساختار چاه فاضلاب بسیار ساده و شامل اجزاء زیر می باشد:

  • انبار چاه فاضلاب
  • میله چاه
  • طوقه
  • گلدان 
  • درپوش بتنی (دال بتنی روی گلدان)
  • لوله هواکش چاه فاضلاب

انبار چاه فاضلاب

انبار، قسمت انتهایی ساختار چاه فاضلاب را تشکیل می دهد. برای افزایش تماس فاضلاب با بستر زمین و همچنین افزایش جذب آب، در عمق زمین، تونل هایی به سمت طرفین حفر می شود. عمق حفاری انبار چاه فاضلاب، به کاربری ساختمان و جمعیت موجود در آن بستگی دارد.

در هنگام ترمیم چاه فاضلاب علاوه بر میله چاه باید انباره چاه هم تراشیده شود وتا بتواند چاه جذب خود را به دست آورد، لذا هزینه ترمیم چاه فاضلاب به مراتب  کمتر از کندن یک چاه به صورت کامل می باشد. علاوه بر این باید کارشناس و یا مغنی بعد از خالی شدن چاه نظر بدهد که چاه قابل ترمیم است یا خیر.

انبار، قسمت انتهایی ساختار چاه فاضلاب
انبار، قسمت انتهایی ساختار چاه فاضلاب را تشکیل می دهد

میله چاه

استوانه ای بودن ساختار چاه فاضلاب به دلیل وجود میله چاه می باشد. این میله با قطر 80 الی 100 سانتی متر و حداقل طول 12 متر (طول میله غالبا به جنس زمین بستگی دارد)، به صورت عمود بر زمین قرار می گیرد. میله چاه باید حالت عمودی خود را در تمام طول مسیر حفظ کند و تا جایی ادامه داشته باشد که به رگه های سنگی و ماسه ای برسد.

طوقه چاه

در این بخش از ساختار چاه فاضلاب، یک الی دو متر پایین تر از سطح زمین، در میله چاه، لبه ای ایجاد می کنند و با تکیه بر آن آجرچینی را به صورت مخروطی انجام می دهند. ملات مورد استفاده در طوقه چینی، ماسه و آهک می باشد؛ زیرا طوقه در تماس دائم با آب قرار دارد و این ملات مقاومت بالایی در برابر آب دارند.

اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب

برای جلوگیری از تخریب میله چاه توسط آب فاضلاب، مقطعی گلدانی شکل در دهانه آن قرار می دهند. بدین ترتیب آب به صورت عمودی وارد میله شده و با دیواره چاه و طوقه برخوردی ندارد. دال بتنی یا همان درپوش بتنی یکی از اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب است که برای جلوگیری از ریزش چاه های احداث شده در مناطق پر رفت و آمد، بر روی گلدان قرار می گیرد.

اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب
گلدانی بتنی و دال بتنی از اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب هستند

لوله هواکش چاه فاضلاب

وظیفه لوله هواکش چاه فاضلاب، تخلیه هوا از درون چاه می باشد. ضرورت وجود هواکش در ساختار چاه فاضلاب به این دلیل است که در صورت غیاب آن، فاضلاب و پسماند ها به کندی پایین می روند و چاه زود پر می شود، که این امر تاثیر بسیاری بر گرفتگی لوله و چاه فاضلاب می گذارد.

به یاد داشته باشید که سایت برچسب با ارائه خدمات تضمینی چاه بازکنی جنوب تهران، شمال، شرق و دیگر مناطق آن، گرفتگی لوله های فاضلاب را به صورت شبانه روزی برطرف خواهد کرد.


دسترسی به ماهر ترین تکنسین های لوله بازکن جنوب تهران جهت رفع گرفتگی لوله و چاه فاضلاب


از دیگر نکات قابل توجه این است که نباید از لوله ناودانی پشت بام به عنوان لوله هواکش چاه فاضلاب استفاده شود؛ زیرا در صورت بارندگی، عملکرد هواکشی مختل خواهد شد.

هواکش چاه فاضلاب
وجود هواکش در ساختار چاه فاضلاب ضروری است تا فاضلاب به کندی پایین نروند.

نکاتی در رابطه با نگهداری و حفظ ساختار چاه فاضلاب

ساختار چاه فاضلاب به گونه ای است که در تماس با هوا تجزیه می شود. توصیه شده است که محل حفر چاه ترجیحا در مناطق کم رفت و آمد باشد.

روغن ها و چربی ها نباید وارد چاه فاضلاب شوند؛ زیرا این موارد از فاضلاب سبک تر هستند و همواره روی آن باقی می مانند و باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می شوند.

در هنگام حفر چاه فاضلاب به مصالح ساختمانی به خصوص گچ و سیمان دقت کنید. ورود این مواد به چاه و رسیدن آن ها به انبار، باعث گرفتگی و بسته شدن چشمه های آب این قسمت از ساختار چاه فاضلاب خواهند شد.

حال که در خصوص ساختار چاه فاضلاب اطلاعات کافی را بدست آوردید، باید در حفظ و نگهداری آن با دقت بیشتری عمل کنید و مراقب باشید تا چاه فاضلاب شما پر نشود. لوله بازکنی غرب تهران و سایر محدوده ها در سایت برچسب در صورتی که دچار مشکل شدید کمک می کند تا مشکل شما در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود؛ اما باز هم مراقب باشید تا نیاز شما به تکنسین چاه بازکن غرب تهران به حداقل برسد.

جمع بندی:

ساختار چاه فاضلاب، چه اجزائی دارد؟

✍ یک چاه فاضلاب تشکیل شده از انبار، میله، طوقه، گلدان، درپوش و در انتها هواکش.

انبار چاه فاضلاب چه اندازه باید عمیق باشد؟

✍ عمق حفاری انبار چاه فاضلاب، به کاربری ساختمان و جمعیت موجود در آن بستگی دارد.

دال بتنی چیست؟

✍ یکی از اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب است که برای جلوگیری از ریزش چاه های احداث شده در مناطق پر رفت و آمد، بر روی گلدان چاه قرار می گیرد.

4.5/5 - (19 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: