سپتیک تانک چیست؟ (آشنایی با اجزای آن)

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک (septic tank) به محیطی گفته می شود که درآن باکتری های بی هوازی وجود دارند و در حال تجزیه مواد آلی مثل فضولات، لجن ها و… می باشند.

با یک جا نشینی انسان ها و هم چنین رشد روز افزون جمعیت بحث جمع آوری زباله و فضولات انسانی به بحث مهمی تبدیل شده تا به امروز که برای این معضل برخی از اصناف مثل هتل ها و آشپزخانه ها و مجتمع های مسکونی و… را مجبور کردند که از سپتیک تانک در سیستم تخلیه فاضلاب خود استفاده کنند. در این مقاله می خواهیم به این موضوع اشاره کنیم.

این کار منجر می شود که حتی ما نیاز به رسوب زدایی و تراش چاه فاضلاب نداشته باشیم، چرا که هیچ ماده جامدی در این صورت وارد چاه فاضلاب نمی شود پس بهتر است بجای هزینه کردن برای رسوب زدایی چاه فاضلاب هزینه ای کلی کنیم برای سپتیک فاضلاب.

کاربرد سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک معمولا یک محفظه بزرگی است که قبل از ورودی فاضلاب به چاه نصب می شود و باعث می شود که فاضلاب ها مستقیما وارد چاه فاضلاب یا طرح اگو نشوند.

کار اصلی سپتیک این است که درصد خلوص فاضلاب خانگی را به سطح فاضلاب شهری برساند که در نهایت در محیط هایی که از چاه جذبی استفاده می کنند، باعث بسته نشدن چشمه های خاک و مانع از ورود مواد زائد به آبهای زیر زمینی می شود و در موارد دیگر باعث راحت تر تصفیه شدن فاضلاب شهری و کمک به محیط زیست می گردد.

سپتیک تانک چیست؟
آشنایی با سپتیک فاضلاب

اهمیت تصفیه فاضلاب خانگی مانند فاضلاب بیمارستانی است، یعنی همانطور که باید فاضلاب بیمارستانی قبل از ورود به فاضلاب شهری تصفیه شود، فاضلاب منازل و بخصوص هتل ها و آشپزخانه ها و… باید قبل از ورود به چاه ها و فاضلاب شهری تصفیه شوند. جهت آشنایی بیشتر با اهمیت تصفیه فاضلاب بیمارستانی، اینجا کلیک کنید.

اجزای انواع سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب کلا از یک محفظه نفوذ ناپذیرتشکیل شده است، چرا که فاضلاب نتواند از آن به بیرون نشت پیدا کند و موجب خرابی محیط زیست شود. در ادامه بطور مفصل با اجزای سپتیک تانک آشنا می شوید.

ورودی و حوضچه اول سپتیک

معمولا فاضلاب ساختمان به وسیله یک لوله به حوضچه سپتیک یا سپتیک تانک متصل می شود. این ورودی به مخزن اول سپتیک که حدودا 70% کل حجم تانکر را تشکیل می دهد می ریزد.

در این حوضچه مواد جامد و فضولات و… بعد از مقداری شناور بودن ته نشین می شوند که در نهایت به وسیله باکتری های بی هوازی تجزیه شده و از حجم آنها کاسته می شود و آب و چربی ها و دیگر ذرات معلق از طریق لوله واسطه به درون مخزن دوم وارد می شوند.

البته گازهای حاصل از تجزیه مواد آلی و … که بیشتر متان می باشد به وسیله لوله ای بلند یا همان لوله ونت از داخل سپتیک به سمت بیرون هدایت می شود.

مخزن تخلیه یا مخزن دوم

در مخزن دوم فاضلاب تصفیه شده کم کم مقداری شفاف می شود و ذرات ریز آن ته نشین می شود و بعد از داخل آن آب به سمت چاه فاضلاب یا فاضلاب شهری خارج می شود و در این مرحله کار تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک پایان می یابد.

حوضچه دوم سپتیک تانک برای خروجی آب است
حوضچه دوم سپتیک تانک، معمولا فاضلاب تصفیه شده را به بیرون منتقل می کند.

حال با وجود چاه سپتیک اگر لوله های منزلتان دچار گرفتگی شد، نمی تواند از پر شدن سپتیک باشد چرا که چاه سپتیک بعد از پر شدن سر ریز می کند و شما بهتر است هیچ ماده ی تجزیه کننده ای داخل لوله نریزید چرا که به سپتیک تانک شما آسیب می زند.

در صورتی که گرفتگی لوله منزلتان شدید است و در تهران هستید بهترین روش برای بازکردن لوله منزلتان این است که به سایت برچسب مراجعه کنید و از خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی سایت برچسب به صورت تضمینی استفاده نمایید. البته که سایت برچسب به صورت شبانه روزی می تواند به شما خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی ارائه دهد.

دریچه بازدید و تخلیه

چون باید مخزن اول یا همان حوضچه لجن سالی 1 یا 2 بار بسته به حجم مخزن و میزان فاضلاب خالی گردد، لذا برای مخزن اول و دوم هر کدام یک درب طراحی کردند که به وسیله همان درب ها می شود بدنه سپتیک تانک را بازدید کرد و هم اینکه لجن های مخزن اول را بعد از پر شدن به وسیله ماشین های فاضلاب که دارای پمپ خلاء هستند خالی نمود.

دریچه بازدید حوضچه سپتیک تانک
از دریچه های بازدید سپتیک تانک علاوه بر بازدید از تأسیسات، میتوان جهت خالی کردن آن هم استفاده نمود.

موارد مصرف سپتیک تانک

کاربرد سپتیک تانک معمولا در موارد زیر می باشد:

  • در پروژه های راه و ساختمانی که مدت زیادی طول می کشد
  • هتل ها
  • رستوران های بزرگ که خروجی چربی و مواد زائد در آنها زیاد است.
  • آپارتمان ها و مجتع های مسکونی
  • در مناطقی مثل شمال کشور که سطح آب زیر زمینی بالا است و نمی شود چاه فاضلاب حفر کرد.
  • در مناطقی که شنزار نیستند و هنگام کندن چاه به شنزار بر خورد نمی کنیم.

باید کم کم استفاده از سپتیک تانک برای کل ایرانی ها یک فرهنگ شود تا بتوانیم محیط زیستی سالم تر داشته باشیم و هم چنین با تصفیه فاضلاب شهری به صورت کامل تر بتوانیم در مصرف آب صرفه جویی بیشتری داشته باشیم.

1.9/5 - (19 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: