دستشویی قدیمی ذوزنقه ای (خاطره توالت قدیمی در کودکی)

دستشویی قدیمی ذوزنقه ای

استفاده از دستشویی قدیمی ذوزنقه ای در گذشته کلی خاطره برای همه ما به جا گذاشته است. کودکانی که از رفتن به دستشویی اجتناب می کردند و تصور این را داشته اند که در توالت سقوط می کنند. تا انتهای این مطلب هم قرار است که بیشتر توضیح دهیم توالت ایرانی قدیمی چه بود و استفاده از آن چه معضلاتی داشته است.

اگر خاطره استفاده از دستشویی ایرانی قدیمی برای شما زنده شد یا اصلا نمی دانید که چیست و چه شکلی بوده است پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین خوشحال می شویم در انتها نظرات و خاطرات خود را برای ما ثبت و کامنت کنید.

امروزه خوشبختانه افراد از توالت فرنگی و توالت ایرانی جدید که هیچ شباهتی به توالتهای قدیمی ذوزنقه ای ندارند، استفاده می کنند که بعضی از مدلهای توالت فرنگی خودشور یا بیده هم دارند.

برای آشنایی با انوع مدل های توالت فرنگی می توانید در سایت برچسب مقاله انواع توالت فرنگی را مطالعه کنید تا زمانی که قصد خرید این نوع توالت های دارید بتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

سنگ دستشویی قدیمی ذوزنقه ای چه بود؟

مطلب سنگ توالت قدیمی ذوزنقه شاید برای افراد قدیمی تر تجدید خاطرات و برای دهه های هشتادی و نودی نوعی بیان کردن تاریخ باشد، ولی باید بدانید هر چه بود سنگ دستشویی قدیمی ذوزنقه ای قسمتی از خاطرات یا تاریخ تلخ زندگی عده ای می باشد، که به صورت پیروزمندانه آن را پشت سر گذاشته اند و بخاطر جان سالم به در بردن از این چالش به خود می بالند.

توالت قدیمی ذوزنقه عذاب بچگی
شکل توالت قدیم ذوزنقه چیزی نیست که از ذهن افراد قدیمی تر پاک شود.

دستشویی قدیمی ذوزنقه ای نوع قدیمی توالت ایرانی بود که از جنس سنگ ساخته می شد و مثل توالت های امروزی دارای لعاب و… نبود بلکه سنگ توالت قدیمی فقط سنگی بود تیره که داخل آن به شکل ذوزنقه قیفی شکلی خالی شده بود و در مرکز آن محل خروج فاضلاب قرار داشت.

دستشویی قدیمی ذوزنقه مستقیما بر روی چاه فاضلاب قرار داشت، بخاطر همین امر بود که دستشویی های قدیمی در اکثر خانه ها، بیرون از منزل ساخته می شد.
تا به امروز هیچ دلیل قانع کننده ای برای ساخت سنگ توالت قدیمی ذوزنقه ای در دست نیست و تنها دلیل آن می تواند انجام دادن حرکات ورزشی از زمان کودکی و اهتمام افراد به تربیت کودکان در عرصه ورزش و شجاعت باشد.

باید دانست که همان کودکان دیروزی، امروزه دست به کار شدند و توالت های ایرانی جدید را طراحی کردند تا جایگزین دستشویی قدیمی شود و از شر سنگ توالت قدیمی خلاص شویم.
حتی عده ای از آنها به عنوان تکنسین لوله بازکن مشغول به برطرف کردن گرفتگی لوله این توالتهای امروزی شدند که خدایی نکرده دوباره دستشویی قدیمی ذوزنقه ای زنجیر اسارت خود را پاره نکند و رونق سابق را پیدا کند.

حال به پاس این تلاش اگر امروزه دچار گرفتگی لوله شدید سایت برچسب بهترین لوله بازکن ها در هر منطقه ای از تهران که هستید را، به شما معرفی می کند، مثلا اگر در نیاوران هستید می توانید به خدمات لوله بازکنی نیاوران مراجعه کنید و نزدیکترین لوله بازکن به خود را مشاهده کنید و با آن تماس بگیرید.


تماس مستقیم و فوری با لوله بازکن نیاوران تنها با کلیک روی دکمه زیر:


معضلات و مشکلات دستشویی قدیمی

مطمئنا عده ی زیادی هستند که با خنده می‌خواهند از مشکلات و خاطراتی که در سال های زندگیشان مخصوصا کودکی برای استفاده از سنگ توالت قدیمی ذوزنقه ای کشیده اند صحبت کنند که ما در اینجا به تعدادی از این مشکلات در هنگام استفاده از دستشویی قدیمی اشاره می کنیم:

  • ارتفاع زیاد تا محل خروجی فاضلاب: سنگ دستشویی قدیمی ذوزنقه ای یا همان دستشویی قدیمی به دلیل اینکه محل خروج فاضلاب آن به اندازه حدودا یک ساق پای درشت بود، و هم چنین ارتفاع آن حدود یک متری می شد لذا اگر چیزی به داخل توالت می افتاد دیگر در آوردن آن، امکان نداشت و می دانستیم به مرکز زمین رسیده و ذوب شده است.
  • فاصله زیاد بین دو طرف سنگ: چون توالت ذوزنقه ای سنگی بود که داخل آن را خالی کرده بودند فاصله بین دو تا جای پای آن استاندارد که هیچ، اصلا اصولی نبود و از کودکی، بچه ها باید ورزش انعطاف می کردند برای اینکه پاهایشان به دو طرف توالت برسد باید تا 180 درجه پاهایشان را باز می کردند.
معایب توالت قدیمی ذوزنقه ای
یکی از معایب توالت قدیمی ذوزنقه ای این بود که افراد باید حتما انعطاف پذیری زیادی را می داشتند.
  • دستشویی قدیمی ذوزنقه ای به دلیل اینکه لوله کشی نداشت و مستقیم به چاه وصل می شد، معضل لوله بازکنی و گرفتگی چاه را هم نداشت؛ ولی امروزه با استفاده از سیستم لوله کشی فاضلاب اگر دچار گرفتگی لوله فاضلاب شدید می توانید در سایت برچسب بهترین لوله بازکن ها و چاه بازکن ها را در سطح شهر تهران مشاهده کنید مثلا اگر در محدوده شرق تهران هستید می توانید به صفحه خدمات لوله بازکنی در شرق تهران رفته و با نزدکی ترین لوله بازکن در آن منطقه تماس بگیرید.

مشاهده جزئیات تماس با شماره تلفن لوله بازکن شرق تهران تنها با کلیک روی دکمه زیر:


تمام این ها به کنار، تازه اگر شما فردی شجاع می بودید و با موفقیت تمام از دستشویی قدیمی ذوزنقه ای استفاده می کردید، در این صورت، برداشتن آفتابه آب مسی خودش به انسان حس مردان آهنین را می داد و شاید علت اینکه افراد قدیمی بدن ورزیده ای داشتند همین امر بوده است.

آفتابه مسی برای برداشتن سنگین بود
در توالت های قدیمی علاوه بر سختی خود استفاده از سنگ، سنگینی آفتابه مسی هم خودش معظلی جداگانه به شمار می رفت.

نکته! البته دستشویی قدیمی ذوزنقه ای تمامش بدی نبود اگر بخواهیم با عینک خوش بینی به آن نگاهی بیندازیم، باید بگوییم استفاده ازاین نوع دستشویی انسان را برای دوران سخت و همچنین جنگ آماده می کرد؛ چرا که شما با نشستن و استفاده از این سرویس های شاید بهداشتی می توانستید با فنون رزمی و ژیمناستیک به خوبی آشنا شوید و در کسب شجاعت به بالاترین حد خود برسید. 😂

سوالات متداول

چرا توالت های ذوزنقه ای را خارج از منزل می ساختند؟

توالت قدیمی ذوزنقه مستقیما بر روی چاه فاضلاب قرار داشت، بخاطر همین امر بود که توالتها در زمان قدیم، بیرون از منزل ساخته می شد.

عمده ترین مشکلات توالت های ذوزنقه ای که کارشناسان آن ها را بررسی کردند چه بود؟

ارتفاع زیاد تا محل خروجی فاضلاب و فاصله زیاد بین دو طرف سنگ.

چرا توالت های ذوزنقه ای بعدها جای خود را به توالت های امروزی دادند؟

زیرا طراحی و ارگونومی این توالت ها اصولی نبوده و مشکلات بسیار زیادی از جمله خطر سقوط اشیاء به داخل چاه، استاندارد نبودن طرز نشست بر روی آن‌ها و… به همراه داشته است.

4.1/5 - (7 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: