انواع اتصالات لوله فاضلاب و معرفی 4 مدل پرکاربرد آن

آشنایی با انواع اتصالات لوله فاضلاب خانگی

یکی از مهم ترین بخش های زیر ساختی هر ساختمانی، سیستم لوله فاضلاب آن می باشد. آشنایی با انواع اتصالات لوله فاضلاب و انتخاب لوله های با کیفیت و استاندارد با روش های اجرایی صحیح می تواند عمر بنای شما را ضمانت کند و از خسارات احتمالی در آینده پیشگیری کند.
در صورتی که انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب را بشناسید  و اسامی اتصالات لوله فاضلاب می تواند در مواقع نیاز با توجه به نوع آنها کیفیت لوله کشی ساختمان را بهتر کنید و از گرفتگی های احتمالی آینده جلوگیری نمایید.

فیلم آموزشی آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب را حتما دنبال کنید! 🎥

قبل از پرداختن به مقاله انواع اتصالات فاضلاب پیشنهاد می کنیم فیلم آموزشی زیر را ببینید تا پیش زمینه ای از مطالبی که خواهید خواند، بدست آورید.

مقایسه اتصالات لوله فاضلاب قدیمی و جدید

لوله های فلزی و انواع اتصالات آن ها، جزء اولین اتصالات لوله فاضلاب بوده اند که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند. اما به دلیل مشکلاتی که در شیوه آب بندی به همراه داشتند، مهندسان و تکنسین ها تصمیم به طراحی لوله ها واتصالات مدرن تر و پیشرفته تر، گرفتند. امروزه انواع مختلف اتصالات لوله فاضلاب را بیشتر از مواد مختلف می سازند به طوری که بتوانند با توجه به سیستم لوله کشی هر ساختمان و منطقه ای، قادر به برآورده کردن نیاز ها باشند. اتصالاتی از جنس پلی اتیلن، پولیکا و… جزء این دسته از اتصالات هستند.

مقایسه اتصالات لوله های فاضلاب
لوله های جدید مانند پولیکا جایگزین اتصالات لوله های قدیمی ساختمانی شده اند.

معرفی انواع اتصالات لوله فاضلاب

سیستم های لوله کشی هر ساختمان به دلیل گسترده بودن، قابلیت این را دارند که به شیوه های مختلفی لوله کشی شوند و اتصالات لوله مختلفی را مورد استفاده قرار دهند. البته نوع لوله کشی، جنس لوله ها و عوامل زیاد دیگری هستند که در انتخاب نوع این اتصالات تاثیر دارند.

البته باید بدانید تمامی مدلهای اتصالات لوله فاضلاب به صورت پوش فیت و چسبی موجود می باشد که اگر مایل هستید با انواع لوله فاضلاب هم آشنا شوید میتوانید به مقاله مربوط به آن در همین سایت مراجعه کنید.
در ادامه با معرفی انواع اتصالات لوله فاضلاب و کاربرد ها و ویژگی های آن ها، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب خواهید کرد.

سیفون ها

اکثر شما با سیفون و انواع آشنایی دارید ولی همین سیفون ها از اتصالات لوله فاضلاب به شمار می آیند که نقش بسیار کلیدی در سیستم لوله کشی فاضلاب دارند.
سیفون های پر کابرد که در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان به کار می روند بیشتر از نوع p و s می باشد. البته سیفون های دیگری هم هستند که در ساختمان کابرد کمتری دارند که شما می توانید برای آشنایی با انواع سیفون فاضلاب و کارایی آن به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

سیفون ها از انواع اتصالات لوله فاضلاب
سیفون ها یکی از پر کاربردترین انواع اتصالات لوله فاضلاب هستند.

زانویی و انواع آن 

اتصالات زانویی برای تغییر جهت در مسیر لوله ها کاربرد دارند و در اتصالات لوله فاضلاب بسیار موثر می باشند. زانویی ها بر اساس کاربردشان به انواع زیر تقسیم می شوند:

  1. زانویی 90 درجه (قائم، چپقی): تغییر مسیر لوله ها به اندازه 90 درجه
  2. زانویی 45 درجه: تغییر مسیر لوله ها به اندازه 45 درجه 
  3. زانویی تبدیل: تغییر مسیر لوله ها با قطر های مختلف

امکان رخ دادن گرفتگی در اتصالات زانویی 45 درجه بسیار کمتر از زانویی های 90 درجه می باشد. در نتیجه توصیه می شود در اتصالات لوله فاضلاب بیشتر از این نوع زانویی استفاده شود. البته در صورت مواجهه با هر گونه گرفتگی و انسداد در لوله های فاضلاب، با مراجه به سایت برچسب به سادگی می توانید مشکل را برطرف کنید. کافیست با ورود به صفحات لوله بازکنی ما به عنوان نمونه خدمات لوله بازکنی در شریعتی، با فنی کار های متخصص ما در این زمینه تماس گرفته تا در اسرع وقت خود را به محل مورد نظر شما برسانند و مشکل را برطرف کنند.

 

زانویی های اتصالات لوله فاضلاب مختلف هستند
زانویی هایی که در اتصالات لوله فاضلاب به کار می روند متفاوت هستند

سه راهی ها

یکی دیگر از پرکابردترین اتصالات لوله فاضلاب سه راهی ها هستن که انواع مختلفی دارند و برای انشعاب گیری استفاده می شوند.
این سه راهی ها علاوه بر انشعاب گیری گاها به عنوان تبدیل هم استفاده می شوند و لوله های بزرگتر را به کوچکتر و یا لوله های فاضلاب کوچکتر را به بزرگتر وصل می کنند و هر کدام از آنها مانند زانویی ها دارای زاویه های متفاوتی هستند.

بوشن های لوله فاضلاب

لوله های فاضلاب بعضا بدون نیاز به حرارت لازم است که به هم متصل شوند در این صورت انواع بوشن ها در قطر و اندازه های متفاوت استفاده می شود
بوشن تکه لوله است که دو سر آن مادگی است و لوله های فاضلاب بدون حرارت دیدن می توانند به دو طرف آن وصل شوند.
بوشن یکی از اتصالات لوله فاضلاب است که در برخی ترمیم های لوله فاضلاب هم استفاده می شود.

بوشن از اتصالات لوله فاضلاب
بوشن از اتصالات لوله فاضلاب است که دو تکه لوله را بهم متصل می کند

نکات مهم در هنگام خرید و نصب اتصالات لوله فاضلاب 

  1. قبل از خرید با یک تکنسین یا لوله کش ماهر مشورت کنید. آن ها می توانند در انتخاب بهترین جنس اتصالات مورد نیازتان به شما کمک کنند.
  2. هرگز برای کم هزینه شدن خریدتان از اتصالات بی کیفیت خریداری نکنید؛ زیرا استفاده از اتصالات لوله فاضلاب مطمئن و با کیفیت نقش مهمی در پیشگیری از هزینه های سنگین تعمیرات و بازسازی دارد.
  3. برای خرید بهتر و مطمئن تر به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.
  4. برای محکم تر شدن اتصالات از سیم مناسب یا بستی استفاده کنید.
  5. در اتصالات لوله های پلیکا از چسب های مخصوص و قوی استفاده کنید.
  6. لوله های و اتصالات آن ها نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند؛ نور مستقیم باعث خراب شدن و پوسیدگی آن ها می شود.
  7. سعی کنید لوله کشی فاضلاب را در فصل زمستان انجام دهید زیرا موجب ترکیدن یا یخ زدن لوله های می شود.

با رعایت نکات بالا؛ می توانید سیستم لوله کشی با کیفیت و استاندارد همراه با بهترین اتصالات لوله فاضلاب را برای ساختمان خود راه اندازی کنید تا حتی الامکان از هزینه های اضافی و سنگین تعمیرات، نشتی لوله ها، ترکیدگی و گرفتگی لوله ها جلوگیری شود.

اما در صورت بروز هر یک از این مشکلات، سایت برچسب مفتخر به ارائه خدمات خود در این زمینه می باشد. شما می توانید به صفحات لوله بازکنی ما در سراسر تهران، مثلا صفحه خدمات لوله بازکنی در سید خندان، مراجعه کنید. با انتخاب لوله بازکن های مجرب و متخصص که به صورت 24 ساعته و بدون وقفه آماده ارائه خدمات هستند؛ برای همیشه به این معضلات خاتمه دهید.

جمع بندی:

چند نوع اتصالات برای لوله کشی فاضلاب وجود دارد؟

اتصالات لوله کشی فاضلاب انواع بسیار زیادی دارند از جمله؛ اتصالات زانویی، چسبی، پوش فیت و… .

در کدام یک از انواع اتصالات لوله فاضلاب احتمال گرفتگی لوله فاضلاب کمتر می باشد؟

در اتصالات زانویی 45 درجه احتمال گرفتگی لوله فاضلاب کمتر از زانویی 90 درجه می باشد.

اتصالات پوش فیت چه نوع اتصالاتی هستند؟

این نوع از اتصالات لوله کشی فاضلاب نصب بسیار آسانی دارند و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شوند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: