بررسی انواع شیرآلات ساختمانی 🚰 + کلیپ آموزشی

مکانیزم شیرآلات ساختمانی

زندگی ما انسانها و تمامی موجودات به آب وابسته است. در زندگی های امروزی استفاده از شیرآلات ساختمانی یک امر اجتناب ناپذیر است. با اینکه افراد همه روزه از شیرآلات استفاده می‌کنند ولی شاید در هنگام خرید این وسیله اطلاعات دقیقی در این مورد نداشته باشند؛ از قبیل چگونگی جرم گیری شیر آلات ساختمانی و… لذا ما قصد داریم که در این مقاله انواع شیرآلات ساختمانی را برای شما معرفی کنیم و به بیان ویژگی های هر کدام بپردازیم.

کلیپ آموزشی آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی🎥

در این کلیپ با انواع شیرآلات ساختمانی و کارکرد و مزایای آن ها آشنا خواهید شد

دسته بندی شیرآلات ساختمانی با توجه به مکانیزم آنها

معمولا شیرآلات در یک منزل مسکونی در آشپزخانه و حیاط و سرویس بهداشتی به چشم می‌خورد که هر کدام شکل متفاوتی دارند و بعضا شیرآلات را از این جهت دسته بندی می‌کنند ولی ما می‌خواهیم در اینجا یک دسته بندی دقیق تر و کلی تر را خدمت شما عرض کنیم و آن هم دسته بندی شیرآلات ساختمانی با توجه به مکانیزم کارکرد آن ها است.

مکانیزم شیرآلات ساختمانی
انواع شیر آلات ساختمانی با توجه به مکانیزم شان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

شیرآلات ساختمانی با توجه به کار کرد آنها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر کدام به صورت جداگانه می‌پردازیم.

  1. شیر دیسکی (Disc)
  2. شیر توپی (Ball)
  3. شیرآلات ساختمانی فشاری (Compression)

اگر لوله های فاضلاب منزل شما گرفته و گرفتگی لوله شدید بود، می توانید با لوله بازکنی در نزدیکی محل زندگیتان را در سایت برچسب پیدا کنید. مثلا اگر در شریعتی هستید کافی است که اسم محله را جستجو کنید. ما به شما بهترین لوله بازکنی در شرق تهران را معرفی می‌کنیم که به صرفه ترین قیمت را دارا باشد.

شیرآلات ساختمان مدل دیسکی (انواع شیرآلات اهرمی)

شیرآلات ساختمانی دیسکی
کنترل جریان خروجی آب در انواع شیرآلات بهداشتی دیسکی تک اهرمی به وسیله یک دیسک انجام میگیرد که در داخل مغزی آن طراحی شده.

یکی از مدرن ترین شیرآلات ساختمانی است که مصرف تجاری و مسکونی دارد. شیرهای دیسکی که جزو شیرآلات تک اهرمی هستند، با داشتن یک اهرم به راحتی می‌توانند جریان آب را کنترل کنند. اهرم آنها بر روی استوانه ای قطور که همان پایه شیر است قرار دارد.
استفاده از انواع شیرآلات اهرمی به خصوص تک اهرمی بسیار راحت می باشد؛ به صورتی که هنگامی که شما شیر را به اطراف می چرخانید آب سرد و گرم شده و فشار آن به یک حد است. از مهمترین مزیتهای شیرآلات ساختمانی دیسکی این است که در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و هم چنین به دلیل نداشتن واشر در این شیر ها دیگر معضلی به اسم چکه کردن آب در این شیرها دیده نمی‌شود.

شیرآلات ساختمان مدل توپی

شیرآلات ساختمانی توپی
شیر آلات ساختمانی توپی با داشتن یک کره در وسط آن و حفره ای که در وسط آن کره قرار دارد جریان آب را قطع و وصل میکند.

شیرآلات توپی از قدیم معمولا مورد استفاده قرار می‌گرفتند و مکانیزم آن ها به این صورت که است که اهرم یا دسته شیر در این شیرآلات به یک توپی وصل می‌شود، که این توپی با حفره هایی که دارد میزان خروجی آب را تنظیم میکند .
این شیرآلات هم در شیرآلات ساختمانی کاربرد دارند و هم در شیرآلات صنعتی؛ از طرفی نیاز به واشر برای آب بندی در جریان ورود و خروج آب ندارند.
این شیر ها در دو مدل دو اهرمه و تک اهرمی هستند و تنها معضل آنها این است که اگر توپی آنها صیقل خود را از دست بدهد و یا در طول زمان با آب منطقه محل استفاده واکنش دهد و خورده شود بیشتر از دیگر شیرهای بدون واشر چکه می‌کند.

اگر شیرآلات ساختمانی آب منطقه مسکونی شما مداوم چکه کند، در طول سال مقداری زیادی آب را هدر داده اید و هم چنین اگر چاه شما جذبی باشد و جذب خود را از دست داده باشد این آب ها باعث رسوب در چاه و یا لوله های فاضلاب می‌شود و شما نیاز به لوله بازکن پیدا می‌کنید.

بعد از رفع مشکل شیر آب، اگر در تهران هستید بهتر است با لوله بازکن حرفه ای در این مورد تماس بگیرید؛ البته ما می‌توانیم بهترین لوله بازکن ها را در هر جا و هر منطقه از تهران که هستید به شما معرفی کنیم. کافیست به آدرس www.barchasb.net مراجعه کنید.

شیرآلات ساختمانی فشاری

شیر آلات ساختمانی فشاری
شیرآلات ساختمانی فشاری از نوع واشر دار هستند که یکی از معایب آنها چکه کردن آنها بعد از خرابی واشر میباشد.

شیرآلات ساختمانی فشاری جزو قدیمی ترین شیر آلاتی هستند که در صنعت ساختمان استفاده شده و از نوع واشر دار هستند و آب سرد و گرم را در یک لوله به سمت خروجی هدایت می‌کنند. مشکل چکه کردن آب در واشری که در مغزی این شیر ها وجود دارد به وفور دیده می‌شود.
در این شیر آلات با چرخاندن دسته شیر به سمت عقربه های ساعت و برعکس آن می‌توانید میزان خروجی آب را کنترل کنید.
این نوع از شیرآلات ساختمانی در شکل های مدرن امروزی هنوز کاربرد خود را از دست نداند؛ هر چند که استفاده از آنها خیلی کم شده ولی معمولا هزینه آنها از دیگر شیرآلات به مراتب پایین تر است و شاید این موجب شده که هنوز بعضی افراد از آن استفاده کنند.

نکات قابل توجه برای انتخاب شیر آب ساختمان ها

  • شیرآلات ساختمانی تک اهرمی همگی کارتریجی هستند، به این معنا که مخزنی کوچک دارند که هنگام خروج آب، آب سرد و گرم اول وارد آن می‌شود و یک میزان فشار ثابتی را به ما می‌دهند.
کارتریج شیرآلات ساختمانی در شیرهای اهرمی
شیرآلات ساختمانی اهرمی معمولا یک کارتریج درون خود دارند که آب سرد وگرم اول وارد آن مخزن کوچک میشوند و بعد به سمت بیرون می آید.
  • در انتخاب شیرآلات ساختمانی اهرمی و غیر اهرمی حتما توجه کنید، اگر آب منطقه شما شور است از شیر آلاتی فشاری استفاده کنید چرا که شیرآلات اهرمی بعد از مدتی در این شرایط رسوب گرفته و کارایی خوبی از خود ارائه نمیدهند.
  • بهتر است شیر اهرمی را زود به زود خشک کنید تا لکه های آب روی بدنه استیل رنگ آن باقی نماند و هرگز از مواد اسیدی مثل محلول لوله بازکنی برای این شیرها استفاده نکنید چرا که رنگ آنها را سیاه می‌کند.
  • در کل شیرآلات ساختمانی اهرمی مقرون به صرفه تر هستند چرا که از عمر طولانی تری برخوردار بوده و نگهداری آنها ساده تر است.

اگر این مطلب برای شما مفید و جالب بود، پیشنهاد می کنیم مقاله آفتابه مسافرتی و نحوه استفاده از آن را از دست ندهید.

جمع بندی

کدام یک از شیرآلات مدرن تر هستند؟

☀ شیرهای دیسکی یکی از مدرن ترین شیرآلات ساختمانی هستند که مصرف تجاری و مسکونی دارند و جزء شیرهای تک اهرمی می باشند.

کارتریجی بودن شیرآلات ساختمانی به چه معناست؟

☀ این شیرآلات مخزنی کوچک دارند که هنگام خروج آب، آب سرد و گرم اول وارد آن می‌شوند و یک میزان فشار ثابتی را به ما می‌دهند.

اگر آب منطقه شور بود، از چه شیرآلاتی استفاده شود بهتر است؟

☀ شیرآلات ساختمانی فشاری؛ چرا که شیرآلات اهرمی بعد از مدتی در این شرایط رسوب گرفته و کارایی خوبی از خود ارائه نمیدهند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: