معرفی انواع آفتابه + طرز استفاده از آفتابه در توالت

معرفی انواع آفتابه

از انواع آفتابه می توان به مسی، پلاستیکی و سرامیکی اشاره کرد. در گذشته به دلیل نبود لوله کشی آب، از آفتابه مسی قدیمی برای شستشوی دست و صورت به خصوص برای مهمان ها استفاده می شده است. این آفتابه ها از مهم ترین وسایل برای جهیزیه محسوب می شد. به مرور آفتابه در مدل ها و جنس های مختلفی تولید شد و کاربردهای متفاوتی پیدا کرد.

در این مقاله قرار است در خصوص انواع مقاله بیشتر صحبت شود و نحوه استفاده از آفتابه را یاد بگیریم. پس تا انتها همراه باشید.

انواع آفتابه از قدیم تا دنیای مدرن امروز 🎥

قدیمی ترین انواع آفتابه هایی که در جستجوهای تاریخی کشف شده از جنس سفال بوده و برای حدود ۲۶۰۰ سال پیش می باشد که در کشور عزیزمان ایران و در استان لرستان کشف شده است. این کشف نشان می دهد که انواع آفتابه از زمان قدیم مورد استفاده مردم بوده است و کاربرد آن فقط محدود به سرویس بهداشتی نبوده است، بلکه داخل منزل و به صورت آفتابه و لگن هایی بوده‌ که وظیفه پذیرایی از مهمان و تکریم مهمان را داشته است.

هرچند که امروزه استفاده از انواع آفتابه فقط محدود به سرویس بهداشتی و توالت می باشد و جایگزین مناسب آن همان شلنگ های دستشویی می باشد که از جنس انواع شلنگ استیل و یا شلنگ های فشاری و یا پلاستیکی دسته بندی می شود.

معرفی انواع آفتابه
آفتابه لگن شستشوی دست و صورت، یکی از انواع آفتابه میباشد که در قدیم استفاده ابزاری داشته ولی امروزه به عنوان دکور و عتیقه از آن استفاده میشود.


اگر می خواهید بیشتر در مورد شلنگ های استیل بدانید می‌توانید به مقاله انواع شلنگ های استیل در سایت برچسب مراجعه نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

جنس های مختلف آفتابه

در گذشته بیشتر انواع آفتابه که در منازل از آنها به برای شستن صورت و دست بر سر سفره استفاده می شده از جنس مس بوده است که امروزه به عنوان آفتابه قدیمی عتیقه و تزیینی به شمار می رود که بعضی از مدلهای آن قیمت هایی باور نکردنی دارند.

انواع آفتابه که در سرویس بهداشتی از آن استفاده می شده از جنس های مختلف سفالی یا سرامیکی و فلزی که اغلب از مس ساخته شده اند که بعدها با ابداع دستگاه ها و پیشرفت تکنولوژی برای کم شدن هزینه و بخصوص سبک شدن وزن آفتابه، جنس این آفتاب ها پلاستیکی شده است.

انواع آفتابه از لحاظ جنس
انواع آفتابه ها از لحاظ جنس متفاوت هستند و معمولا از جنس سرامیک، سفال، مسی یا پلاستیکی هستند

لازم است در همینجا این نکته را بیان کنم که شما در سایت برچسب علاوه بر ارائه مقالات آموزشی می توانید از خدمات لوله بازکنی در تهران هم استفاده کنید، به این صورت که شما اگر در محدوده غرب تهران هستید یا در مناطق دیگر به صفحه خدمات لوله بازکنی در غرب تهران بروید و به سادگی و با یک تلفن از سرویس لوله بازکنی در غرب تهران استفاده کنید.


تماس مستقیم و فوری با لوله بازکن غرب تهران در هر ساعت از شبانه روزی با کلیک روی دکمه:


نحوه استفاده از آفتابه در سرویس بهداشتی

شاید طرز استفاده از آفتابه سرویس بهداشتی برای افرادی که سن بیشتری دارند مسئله ساده و پیش پا افتاده باشد، ولی کودکان امروزی و یا حتی جوانان به علت اینکه نحوه استفاده از آفتابه را در سرویس بهداشتی بلد نیستند در مکان هایی که هنوز از آفتابه برای طهارت گرفتن در آن استفاده می شود کلافه می‌شوند و لذا از سرویس بهداشتی نتوانند استفاده کنند.
این مشکل ممکن است در منازلی که از شیر آب هم استفاده می کنند و در زمان قطعی آب اتفاق بیفتد. پس بهتر است که روش استفاده از انواع آفتابه را که بسیار ساده می باشد را توضیح دهیم.

روش استفاده از انواع آفتابه
طرز کار با آفتابه در سرویس بهداشتی

برای طرز استفاده از آفتابه کافی است که آن را به مقدار نیاز پر کنیم و بعد با دست راست آفتابه را بلند کرده به پشت سر خود ببرید و با کج کردن آفتابه و ریختن آب با دست چپ مقعد خود را بشویید.

یکی از انواع آفتابه، آفتابه کودک است که اندازه آن کوچکتر از انواع آفتابه معمولی می باشد و وزن کمتری دارند و لذا کودکان راحت تر می توانند از آن استفاده کنند.

کاربرد های آفتابه

انواع آفتابه با توجه به نوع آن کارایی خاص خود را دارد به طور مثال از آفتابه لگن های مخصوص شستن دست و صورت که در منزل استفاده شده و برای شستن دست و صورت افراد در منزل استفاده می شده است.
ولی جالب است بدانید که از انواع آفتابه سرویس‌های بهداشتی استفاده های دیگری هم می شود که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

  • استفاده به عنوان فلاش تانک: به این صورت که اگر در جایی فلاش تانک نبود با یک بار پر کردن آفتابه و سر ریز کردن آن به صورت یکباره به داخل توالت ایرانی آب زیادی وارد توالت شده و کار فلاش تانک را انجام می دهد.
کاربرد انواع آفتابه
یکی از کابردهای انواع آفتابه این است که از آن میتوان به عنوان فلاش تانک استفاده نمود.
  • استفاده به عنوان لوله بازکن: هنگامی که توالت های ایرانی می گیرد می توانید داخل انواع آفتابه سرویس بهداشتی از هر جنسی که هست مخلوط آب داغ و مواد شوینده را به یک باره داخل چاه بریزید. اگر گرفتگی کم باشد می بینید که به سادگی چاه باز می شود ولی در مواقعی که گرفتگی زیاد است حتما با سرویس لوله بازکنی تماس بگیرد، به این صورت که اگر در تهران هستید به سایت برچسب رفته و منطقه محل زندگی خود مثل پونک را جستجو کنید تا شماره تماس نزدیکترین سرویس لوله بازکنی خیابان آذربایجان به شما نمایش داده شود و با یک تماس ساده از خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی خیابان آذربایجان می توانید استفاده کنید.

رفع گرفتگی توالت به صورت تضمینی با متخصصین لوله بازکنی در خیابان آذربایجان


سوالات متداول

آفتابه ها بر اساس جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع آفتابه که در سرویس بهداشتی از آن ها استفاده می شود از جنس های مختلف سفالی یا سرامیکی و فلزی (مسی) یا پلاستیکی هستند.

در گذشته آفتابه ها چه کاربردی داشتند؟

کاربرد آفتابه در گذشته فقط محدود به سرویس بهداشتی نمی شده، بلکه داخل منزل و به صورت آفتابه و لگن هایی بوده‌ که وظیفه پذیرایی از مهمان و تکریم مهمان را داشته است.

امروزه آفتابه ها چه کاربردی دارند؟

امروزه استفاده از آفتابه در زمان های قطعی آب و در مکان هایی که فلاش تانک وجود ندارد، بسیار پر کاربرد است.

3.2/5 - (36 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: