چاه جذبی چیست؟ اجزا و نحوه کارکرد چاه فاضلاب جذبی

حفر چاه جذبی فاضلابی

چاه های فاضلاب انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام بسته به نوع خاک منطقه تقسیم بندی می‌شوند. معمولا مقنی های هر منطقه ای (کسی که چاه می کند) خاک آن منطقه و رفتار آن را بهتر می‌شناسند و مطابق با همان عمل می‌کنند و چاه مناسب با همان خاک را حفر می‌کنند، اما مطلبی که ما در اینجا می‌خواهیم به صورت دقیق به آن بپردازیم، این است که چاه جذبی چیست؟ و از چه اجزائی تشکیل شده است؟

سایت برچسب به صورت شبانه روزی در خدمت شما تهرانی های عزیز می باشد و علاوه بر مقالات آموزشی خدمات لوله بازکنی را به صورت ارازان و با نماهرترین لوله بازکن ها در اختیار شما تهرانی های عزیز می گذارد. فقط کافی است به لوله بازکنی برچسب مراجعه کنید و با نزدیکترین لوله بازکن به منزلتان تماس بگیرید.

کلیپ آموزشی حفر چاه جذبی 🎥

به منظور آشنایی بیشتر با جواب سوال چاه جذبی چیست؟، ویژگی های آن و درک بهتر چگونگی حفر چاه جذبی، ویدئوی کوتاه زیر را حتما مشاهده کنید.

چاه جذبی چیست؟

در میان اقسام چاه های فاضلاب معمولا چاه جذبی فاضلاب معروف تر می باشد، چرا که استفاده و حفر ساده ای دارند. چاه جذبی نوعی از چاه فاضلاب می باشد که با استفاده از قدرت جذب خاک کار می‌کند و معمولا به این صورت است که در زمین هایی که قابلیت جذب آب دارند حفر می‌شود و هر چه خاک جذب آب قوی تری داشته باشد کارکرد چاه بهتر است و اگر بعد از مدتی با گذشت چند سال از عمر چاه، چاه جذبی زود به زود پر شد و قدرت جذب خود را از دست داد شما می‌توانید چاه منزل خود را خالی، سپس اقدام به تراشیدن و رسوب زدایی چاه فاضلاب کنید، که ما مقاله مربوطه را در سایت لوله بازکنی برچسب، در قسمت مجلات برای شما آماده کرده ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

چاه جذبی فاضلابی
چاه جذبی با استفاده از نیروی جذب خاک، کار کرده و میتواند فضولات را از آب جدا کند.

نحوه کار چاه جذبی

چاه جذبی فاضلاب معمولا از چند قسمت مختلف تشکیل شده و نحوه کار آن به این صورت که فضولات بعد از منتقل شدن به سر چاه به داخل چاه جذبی ریخته و در محفظه پایین چاه فاضلاب یا به اصطلاح انباره جمع می‌شوند و بعد با استفاده از قدرت جذب خاک، آب آن کشیده می شود و فقط فضولات در آن باقی می مانند و همین سیستم چاه جذبی باعث جلوگیری از زود به زود پر شدن چاه جذبی می شود.

اجزای اصلی چاه فاضلاب جذبی

چاه جذبی فاضلاب از 3 بخش اصلی تشکیل شده است که برخی از آنها به وضوح قابل دیدن است و برخی اجزا هم در قسمت عمیق هستند دیده نمی‌شوند.

در ادامه به طور خاص به اجزای چاه فاضلاب جذبی اشاره می‌کنیم:

  • دهانه چاه یا گلدانی چاه : معمولا به بخشی که در سر چاه جذبی فاضلاب قرار می‌گیرد و معمولا هم از جنس پلاستیک است و وظیفه آن این است که آب ورودی چاه را به وسط میله چاه منتقل کند تا آبی که وارد چاه می شود به دیواره های چاه برخورد نکند و باعث خرابی چاه نشود.
    گلدانی چاه را به علت شکل خاص آن که شبیه گلدان است به این نام گذاشته اند، شما می توانید شکل گلدانی چاه را عکس زیر مشاهده کنید
  • میله چاه : همان استوانه ای که گلدانی روی آن قرار می‌گیرد و عمق چاه جذبی  را تعیین می کند.

اگر چاه فاضلاب جذبی منزل شما در جایی است که ترس از ریختن خاک دیوارهای میله چاه دارید می توانید با حلقه های سیمانی مخصوص این کار دور تا دور آن را بچینید تا از ریختن خاک به درون چاه جلوگیری کنید و طبیعتا در این صورت دیرتر به لوله بازکنی و… احتیاچ پیدا میکنید. ولی اگر هم به لوله بازکن نیاز داشتید لوله بازکن های ما (برچسب) در کل سطح شهر تهران از جمله در لوله بازکنی جنوب تهران درخدمت شما هستند تا خدمات چاه بازکنی و رفع گرفتگی لوله فاضلاب را ارائه دهند.


تماس فوری و مستقیم با شماره تلفن لوله بازکن جنوب تهران تنها با کلیک روی دکمه:


  • انباره چاه : به بخشی می گویند که در انتهای چاه جذبی فاضلاب قرار دارد و فضولات در آن انبار می‌شوند، و مساحت بیشتری دارد. به این صورت است که هنگامی که فضولات و آب در آن جمع می‌شوند فرصت کافی پیدا می‌کنند که آب به واسطه جذب خاک از فضولات جدا شده و وارد لایه های دیگر از سطح زمین بشود.
جزئیات و اجزای چاه جذبی
چاه جذبی از سه بخش گلدانی یا دهانه چاه، میله یا استوانه چاه و انباره چاه تشکیل شده است.

+4 نکته مهم حفر چاه فاضلاب جذبی

  • فاکتور هایی که در محاسبه حجم انباره چاه جذبی موثر هستند، عبارتند از: تعداد افراد ساکن در منزل و تعداد سرویس بهداشتی و حمام ها و همچنین میزان قدرت زه کشی خاک منطقه، که تمام این عوامل در نحوه محاسبه متراژ حفر چاه موثر است.
  • باید برای آب باران و آب های سطحی چاه فاضلاب جذبی مخصوصی جدای از چاه فاضلاب در نظر گرفت و همچنین دقت شود که چاه آب باران و آب های سطحی در نزدیکی چاه فاضلاب حفر نشود.
  • اگر این چاه ها پر شدند و قدرت جذبشان کم شد، بعد از خالی کردن آنها می‌توان آن ها را تراشید و دوباره به آنها قدرت جذب داد.
  • برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با اجزا و ساختار چاه فاضلاب جذبی می توانید به مقاله مربوط به اجزا چاه فاضلاب در سایت برچسب مراجعه کنید . برای مطالعه این مقاله در اینجا کلیک کنید. مقاله اجزا و ساختار چاه فاضلاب می تواند به شما در بازسازی و ترمیم چاه فاضلاب کمک کند.
  • چاه جذبی معمولا در زمین هایی قرار می‌گیرد که قدرت جذب بالایی داشته باشند و طبیعتا در زمین هایی با خاک رس بالا که جذب کمتری دارند از چاه های سپتیک استفاده می‌شود و بیشتر در زمین هایی که خاک رس کمتری دارند می‌توان چاه جذبی زد و انباره چاه را در قسمت شنی زمین قرار داد.
انباره چاه جذبی فاضلاب در زمین شنی
انباره چاه جذبی باید در قسمتی از زمین باشد که شنی است تا زهکش خوبی داشته باشد.

نحوه حفر چاه جذبی فاضلاب

حفر چاه کار تخصصی است که مقنی ها معمولا آن را انجام می‌دهند که در این راستا ابزار و وسایل خاص خود را که بعضا وسایل ساده و غیر پیشرفته ای را لازم دارد. اگر که می‌خواهید از نحوه حفر چاه جذبی بیشتر بدانید؛ اولین نکته این است که در این نوع چاه ها باید میله و یا ورودی دهانه چاه حدود 80 سانتی متر تا یک متر باشد با دور چینی یعنی بدون دور چینی بیشتر می‌شود.

همچنین بهتر است عمق چاه جذبی بیشتر از 7 یا 8 متر نباشد. بعد از آنکه آنقدر پایین رفتند تا به خاکش شنی رسیدند، آنگاه می‌توانند انبار چاه را حفر کنند یا اینکه به چند طرف به صورت امکان کانال بزنند.
البته عده ای نحوه محاسبه متراژ حفر چاه را با استفاده از فرمول های خاصی به دست می آورند ولی بیشتر مقنی ها با توجه به تجربه خود و شناخت از منطقه مقدار عمق میله و انباره را تعیین می کنند.

نکته! اگر قصد دارید در زمین های باغی و یا ویلاهای خود چاه جذبی را حفر کنید بهتر است حتما از حلقه های سیمانی در میله چاه استفاده کنید چرا که جانورانی مانند موش های صحرایی، خاک دست ریز حاصل از کنده کاری های زیر زمینی خود را به جای اینکه به سطح زمین بیاورند داخل چاه می ریزند و در طولانی مدت چاه جذبی منزل شما پر خواهد شد.

برای پر شدن چاه که به علت گرفتگی ایجاد شده است متخصصین لوله بازکنی ما در برچسب با توجه به مهارت و سابقه کاری بالایی که دارند میتوانند در کمترین زمان و با هزینه ای مناسب رفع کنند. کافیه فقط نام منطقه خود را در سایت جستجو کنید. ولی اگر در محدوده اسلامشهر تهران هستید و می خواهید با نزدیکترین لوله بازکن اسلامشهر تهران تماس بگیرید کافیه روی دکمه زیر کلیک کنید.


دسترسی به نزدیکترین لوله بازکنی در اسلامشهر تنها با کلیک روی دکمه زیر:


نوع خاک منطقه تعیین کننده میزان جذب آب یا نوع چاه است چرا که در برخی زمین ها دیرتر به شن می رسند و در برخی زودتر به شن می رسند.

امیداریم که توانسته باشیم به خوبی سوال شما در مورد چاه جذبی چیست و نحوه حفر آن را برای شما مخاطب عزیز برچسب بیان کرده باشیم.

سوالات متداول

چاه جذبی را در چه مکان هایی حفر کنیم بهتر است؟

در زمین هایی که قابلیت جذب آب دارند؛ هر چه خاک جذب آب قوی تری داشته باشد کارکرد چاه بهتر است.

چاه جذبی فاضلاب از چند بخش تشکیل شده است؟

از سه بخش اصلی: میله چاه، انباره چاه، دهانه یا گلدانی چاه.

برای حفر چاه جذبی در اطراف زمین، باغ یا ویلای خودم باید چه کار کنم؟

اگر قصد دارید در زمین های باغی و یا ویلاهای خود چاه جذبی را حفر کنید بهتر است حتما از حلقه های سیمانی در میله چاه استفاده کنید چرا که جانورانی مانند موش های صحرایی، خاک دست ریز حاصل از کنده کاری های زیر زمینی خود را به جای اینکه به سطح زمین بیاورند داخل چاه می ریزند و در طولانی مدت چاه جذبی منزل شما پر خواهد شد.

3.5/5 - (8 امتیاز)

مطلب بعدی:

مطلب قبلی: